Nauka

Wróć

Szkoły publiczne nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych

2013-02-21 00:00:00
Według najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli polskie szkoły nie zastosowały się do realizacji Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Kontrola wykazała, że większość nauczycieli jest przeciwna włączaniu uczniów niepełnosprawnych do ogólnego systemu edukacji.
sxc.hu
Kontrola wykazała, że wciąż jedynie szkoły specjalne są odpowiednio przygotowane do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi - dysponują specjalistyczną kadrą i są lepiej wyposażone. Specjaliści odpowiedzialni za sporządzenie raportu podkreślają, że uczniowie zamknięci w środowisku szkół specjalnych mają mniejszą szansę, aby nabyć kompetencje społeczne przydatne do samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym i na rynku pracy.

Podlaskie szkoły, które skontrolowała NIK, wypadły na poziomie średnim w stosunku do innych województw. Najgorzej wypadł Zespół Szkół Nr 10 w Suwałkach, gdzie do klas integracyjnych przyjmowano więcej uczniów niepełnosprawnych, niż zalecają przepisy, a ponadto nierzetelnie dokumentowano przebieg nauczania oraz działalności wychowawczej i opiekuńczej.

Dobrze natomiast wypadła SOSW nr 1 w Suwałkach, gdzie we wszystkich przypadkach realizowano zajęcia specjalistyczne zalecone uczniom w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Pozytywną opinię NIK wystawiła również Zespołowi Szkół Specjalnych Nr 16 w Białymstoku za organizowanie szkoleń dla nauczycieli z zakresu szkolnictwa specjalnego.

Kontrola NIK wykazała, że nauczyciele w większości przypadków nie mieli odpowiedniego przeszkolenia. Oprócz tego z anonimowej ankiety wyszło na jaw, że tylko 17% z nich popiera pomysł włączenia uczniów niepełnosprawnych do ogólnego systemu edukacji. Dyrektorzy często nie zatrudniają specjalistów pedagogiki specjalnej, a z powodu braku specjalistycznej kadry w wielu szkołach nie prowadzono lub ograniczano zajęcia zalecone uczniom z niepełnosprawnościami.
Joanna Kulik
joanna.k@bialystokonline.pl