Aktualności

Wróć

Szerokie tory w remoncie. Więcej pociągów osiągnie 60 km/h

2021-01-05 17:37:11
W województwie podlaskim kilka odcinków linii kolejowych nadal ma charakterystyczny dla krajów byłego ZSRR szeroki rozstaw torów. PKP dwa z nich remontuje. Dzięki temu jest szansa na lepszą wymianę handlową między Polską a Białorusią.
PKP
Kuźnica - Sokółka - Gieniusze

Od pół roku trwają prace modernizacyjne na linii kolejowej między Kuźnicą Białostocką a Sokółką i Geniuszami. Zostało tam już położonych ponad 10 km toru szerokiego. Montowane są nowe szyny i podkłady, a na budowie wykorzystano już ponad 800 wagonów tłucznia. Na odcinku Sokółka-Geniusze zdemontowano stare szyny i podkłady.

Docelowo wymienionych zostanie 27 km torów, przebudowanych lub wyremontowanych będzie 16 obiektów inżynieryjnych, przebudowanych 16 przejazdów drogowo-kolejowych. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Sokółka – Geniusze, wyłączonym z eksploatacji od 1992 r.

Rewitalizacja pochłonie około 200 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest na przyszły rok.

Granica państwa – Zabłotczyzna

Na linii kolejowej granica państwa – Zabłotczyzna zostało już wymienionych 20 km toru głównego, a nowe szyny, łączone w technologii bezstykowej, zapewniają mniejszy poziom hałasu. Remont objął 13 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów, prace prowadzone są na moście kolejowym w Narewce. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zapewniła przebudowa 12 przejazdów drogowo-kolejowych.

Na stacji w Siemianówce wyremontowano nastawnię, która aktualnie wyposażana jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem, co zwiększy poziom bezpieczeństwa i umożliwi obsługę większej liczby pociągów. Prowadzone są prace przy budowie oświetlenia torów w stacji Siemianówka, Mikłaszewo i Zabłotczyzna oraz roboty elektroenergetyczne.

Roboty te będą kosztować w sumie 158 mln zł. Zakończenie zasadniczej części prac planuje się na marzec 2021 r.

Sprawniejszy transport Polska - Białoruś

Jak podkreślają przedstawiciele PKP, modernizacje szerokotorowych linii kolejowych w województwie podlaskim to inwestycje ważne dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy.

Przewóz towarów przez granicę będzie szybszy i sprawniejszy – więcej pociągów osiągnie prędkość do 60 km/h. Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t) i do 1050 m długości. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska, a także większe możliwości punktów przeładunkowych na terenie województwa.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl