Aktualności

Wróć

Świętokrzyska i Sitarska. Szykują sie 2 duże inwestycje drogowe

2012-05-31 00:00:00
Przedłużenie ulic Świętokrzyskiej i Sitarskiej - to dwie kolejne, duże inwestycje drogowe, do których szykuje się Białystok. Mają one znacznie usprawnić ruch, zwłaszcza w północnej części miasta. Wkrótce ruszy pierwsza z nich.
Urząd Miejski w Białymstoku
Świętokrzyska w tym roku

- Będzie to 950 metrów dwujezdniowej ulicy z obustronnymi drogami rowerowymi - o podstawowych parametrach przedłużenia ulicy Świętokrzyskiej mówi Adam Poliński, zastępca prezydenta miasta.

Wybudowana na dziewiczym terenie droga ma połączyć ciąg Wierzbowa - Świętokrzyska z Trasą Generalską. Prowadząc głównie po terenie dzisiejszych ogródków działkowych na Antoniuku dojdzie do ul. Generała Maczka.

W trakcie budowy przedłużenia Świętokrzyskiej, drogowcy będą mieli do zrealizowania jeden większy obiekt inżynieryjny - przejście przez rzekę Białą.

Jest szansa, że wszystko to będzie gotowe jeszcze w tym roku. Urzędnicy już ogłosili przetarg, w którym wyłonią wykonawcę prac. Do 12 czerwca chętni mogą składać swoje oferty cenowe. W międzyczasie będzie prowadzona procedura wywłaszczeniowa. Jeśli nie pojawią się przeszkody formalne, w lipcu zostanie podpisana umowa z wykonawcą i będą mogły ruszyć roboty. Na ich realizację przewiduje się 4 miesiące. Przy sprzyjającej aurze droga byłaby więc gotowa jeszcze w listopadzie. Jeśli zaś pogoda nie dopisze, prace zakończą się w zapewne dopiero w kwietniu-maju przyszłego roku.

- To będzie kolejny, oprócz ulicy Maczka i Antoniuka, bardzo dobry dojazd do Śródmieścia - ocenia inwestycję wiceprezydent Poliński.

Według kosztorysu, budowa przedłużenia ul. Świętokrzyskiej ma kosztować 14 mln zł.

Sitarska za 2 lata

Dłużej kierowcy poczekają na ważniejszą dla tego rejonu miasta inwestycję - przedłużenie ul. Sitarskiej wraz z przejazdem przez tory. Powstanie ona również w standardzie drogi dwujezdniowej, po 2 pasy ruchu. Po obu stronach będą ścieżki rowerowe i chodniki.

Całość ma mieć 1,1 km, w tym 120 metrów będzie stanowiła estakada nad torami. Ponadto na skrzyżowaniu z ul. Radzymińską powstanie rondo. Od strony Antoniuka droga będzie prowadzić po nasypie, a od strony Białostoczka - po murach oporowych.

W tej chwili trwa przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji. W czerwcu, najpóźniej w lipcu, zostanie wydana decyzja środowiskowa, a jesienią zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Do końca tego roku magistrat planuje wyłonić wykonawcę prac. Same roboty będą trwały cały przyszły rok, do połowy 2014 r.

Szacowany koszt inwestycji to 58 mln zł.

Wierzbowa w planach

W planach magistratu jest też przebudowa ulicy Wierzbowej.
- Wiemy, że ulica jest w fatalnym stanie. Moglibyśmy ją remontować, ale chcemy czegoś więcej - mówił Adam Poliński. Jak zdradzał, miałaby to być również droga dwujezdniowa, w standardzie ulicy Świętokrzyskiej czy Sitarskiej. Na jej rozpoczęcie trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

Tymczasem jeszcze w czerwcu białostoczanie powinni spodziewać się oddania do użytku dwóch ważnych ulic - wyremontowanej ul. Lipowej i przedłużenia ul. Piastowskiej.
E.S.