Biznes

Wróć

Świadczenia z ZUS z Tarczy Antykryzysowej. Podsumowanie

2020-07-16 15:58:08
Od kilku miesięcy w ramach Tarczy Antykryzysowej Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca świadczenia. Do podlaskiego oddziału ZUS wpłynęło ok. 122 tys. wniosków. Łączna kwota udzielonego wsparcia w woj. podlaskim wynosi ponad 400 mln zł.
ZUS Białystok
Więcej wniosków, więcej obowiązków

Od 1 kwietnia do 30 czerwca do ZUS w Białymstoku wpłynęło ok. 53 tys. wniosków o zwolnienie z obowiązku opłacania składek. W ciągu trzech miesięcy 46 tys. właścicieli firm skorzystało z tej formy pomocy. Łącznie przeznaczono na to wsparcie ponad 288 mln zł.

Natomiast w ramach świadczeń postojowych dla 56 tys. osób prowadzących działalność i wykonujących umowy cywilnoprawne ZUS przekazał łącznie ponad 109 mln zł.

Dodatek solidarnościowy otrzymało 2,5 tys. osób na łączną kwotę ponad 3 mln zł.

- Sytuacja związana z pandemią koronawirusa oznacza dla zakładu znaczne zwiększą liczbę zadań i wzmożoną pracę. Przyjmujemy wnioski i wypłacamy świadczenia wynikające z pakietu ustaw zwanych Tarczą Antykryzysową. To przede wszystkim świadczenia postojowe, zwolnienie z opłacania składek, a także ulgi w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej. Wypłacamy także dodatek solidarnościowy i dodatkowy zasiłek opiekuńczy - informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Wnioski tylko przez PUE ZUS

Od 24 czerwca wnioski o Tarczę Antykryzysową, w tym o świadczenie postojowe oraz o dodatek solidarnościowy można składać do ZUS jedynie drogą elektroniczną poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE).

- Coraz więcej osób korzysta z PUE. Od marca do czerwca założono ponad 600 tys. profili. Można tu więc mówić o rekordowych przyrostach, dlatego, że dotychczas przybywało przeciętnie 60–70 tys. nowych użytkowników miesięcznie. Łącznie klienci ZUS założyli już blisko 4,5 miliony profili na PUE – mówi Katarzyna Krupicka.

Złożenie wniosku drogą elektroniczną pozwala uniknąć błędów. Elektroniczne wnioski są automatycznie wypełniane danymi osoby, która je składa. System pilnuje, aby niezbędne informacje zostały wypełnione. Nie pozwala również na przekazanie błędnego formalnie lub niekompletnego wniosku.
Angelika Dorf
angelika.dorf@bialystokonline.pl