Motoryzacja

Wróć

Sukces goni sukces. Japońska marka króluje na rynku, a białostocki dealer zbiera nagrody

2025-02-19 08:00:01
Dlaczego Polacy kochają auta marki Toyota? Jak pandemia wpłynęła na branżę motoryzacyjną? Za co mieszczący się w stolicy Podlasia autoryzowany salon japońskiego koncernu otrzymał prestiżowe wyróżnienia i jak przedstawia się jego oferta? M.in. o tym, ale nie tylko, porozmawialiśmy z Łukaszem Popławskim - Dyrektorem Działu Sprzedaży w Toyota Auto Park Białystok.
Niedawno rozpoczął się 2025 rok, ale zanim przejdziemy do teraźniejszości i przyszłości, warto też trochę powspominać. Jaki był dla Państwa rok 2024?

Łukasz Popławski: Miniony rok dla nas, jako marki Toyota, był bardzo udany, gdyż wyniki sprzedażowe, zarówno w sieci, jak i te osiągane przez dealera w Białymstoku, były rekordowe. Nasz salon otrzymał nagrodę Dealera Roku za osiągnięcia w 2024 r., a także najwyższe wyróżnienie w europejskiej sieci Toyoty: Ichiban 2024. To tytuł dla najlepszego dealera w kategorii jakość obsługi klienta. Dziękujemy wszystkim, którzy nam zaufali i przyczynili się do tego sukcesu. Zarówno nowym, jak i stałym, wieloletnim klientom, których mamy bardzo liczne grono.

Czym w ogóle zajmuje się Toyota Auto Park Białystok? Bo przecież obiekt przy ul. Elewatorskiej 60 mieści nie tylko salon samochodowy.

Naszym nadrzędnym celem zawsze było i jest, by każdy odwiedzający nasz salon otrzymał kompleksową obsługę. Klienci mogą zostawić stare auto w rozliczeniu, sfinansować nowy samochód, doposażyć go i ubezpieczyć, natomiast podczas użytkowania auta mają profesjonalną opiekę serwisową i w razie konieczności blacharsko-lakierniczą. Jesteśmy autoryzowanym dealerem marki Toyota, a zatem oferowane przez nas auta, zarówno nowe, jak i używane, odznaczają się bezawaryjnością i najwyższą jakością na rynku. To oczywiste, że nowe auta posiadają gwarancję producenta, którą możemy rozszerzyć nawet do 10 lat, natomiast, co jest wyjątkowe na rynku, auta używane sprzedawane w naszym salonie w ramach programu Pewne Auto również mogą skorzystać z takiej oferty. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, zarówno tych indywidualnych, jak i firmowych, oferujemy szeroki wachlarz możliwości finansowania aut. Coraz większa liczba klientów decyduje się na formę nowoczesnego leasingowania samochodu, która niekoniecznie kończy się wykupem, a zatem nie spłacamy całej wartości auta, a jedynie jego utratę wartości. To sprawia, że raty takiej formy finansowania są zdecydowanie niższe niż tradycyjnego leasingu, a droższe i lepiej wyposażone samochody są w zasięgu klientów, którzy do tej pory nie byli w stanie sobie pozwolić na taki zakup. Osiągamy to m.in. dzięki niskiej utracie wartości aut marki Toyota.

Można powiedzieć, że Toyota na polskim rynku jest królem. W minionym roku to właśnie Toyota sprzedała najwięcej samochodów w naszym kraju, pobijając blisko dwukrotnie wynik drugiej w stawce Skody i to Toyota w TOP 5 najpopularniejszych modeli samochodów osobowych w Polsce ma aż czterech swoich przedstawicieli. Co wpływa na to, że Polacy tak chętnie wybierają auta japońskiej marki powstałej w 1937 roku?

Wydaje mi się, że ludzie, decydując się na zakup samochodu, oczywiście upraszczając mocno schemat postępowania, kierują się albo ekonomią, albo sercem. Toyota zawsze była marką, którą ludzie wybierali z rozsądku. Bo te samochody są trwałe, niezawodne, ekonomiczne. Obecnie sądzę, że do tego czynnika rozsądku Toyota dołożyła atrakcyjność swoich modeli. W tej chwili nasze samochody są nie tylko niezawodne i bezawaryjne, ale też wyglądają atrakcyjnie, mają nowoczesne multimedia i designersko wyróżniają się na tle wielu aut konkurencji. Nie są już samochodami tylko dobrze zbudowanymi i solidnymi, lecz budzą także emocje. Jeżeli do tego dołożymy najwyższe standardy jakości obsługi, zarówno sprzedażowej, jak i serwisowej – mamy przepis na sukces.

Toyota Auto Park ma już 25 lat. Co było w ciągu tego ćwierćwiecza największym problemem? Wybuch pandemii?

Pracuję w tej marce od 19 lat i przez te lata zmagaliśmy się z różnymi przeciwnościami. Startowaliśmy ze zdecydowanie mniejszych liczb sprzedażowych niż te, które osiągamy obecnie. Czy pandemia była najtrudniejszym momentem? Na pewno był to czas, który wszystkim utkwił w pamięci. Te pierwsze miesiące po jej wybuchu były dla nas trudne, ale nie tylko dla samej branży motoryzacyjnej, ale dla całego społeczeństwa. Toyota jako jedna z pierwszych marek podjęła liczne działa, by przeciwdziałać skutkom koronawirusa. Wprowadziliśmy mnóstwo nowych standardów, mnóstwo nowych rozwiązań i niektóre trwają po dzisiaj. Staraliśmy się bardzo szybko adaptować do nowych warunków. Natomiast to, co działo się po pandemii, czyli brak półprzewodników, przestoje w wielu firmach, które dostarczały podzespoły, a w konsekwencji zmniejszona podaż samochodów, to wszystko było w branży motoryzacyjnej jednym z trudniejszych momentów. Myślę jednak, że poradziliśmy sobie z tym wszystkim całkiem nieźle i to właśnie w tych kryzysowych momentach marka Toyota wybiła się jeszcze bardziej na tle konkurencji, pokazując tym samym, że jesteśmy w stanie szybko reagować na otaczające nas zmiany.

Państwa salon angażuje się m.in. we współpracę z podlaskimi drużynami sportowymi. Toyota Auto Park wspiera choćby takie kluby jak: Tur Basket Bielsk Podlaski, Dojlidy Białystok, Viking Fight Club Białystok, Jagiellonia, Lowlanders czy REA BAS Białystok, a ponadto Toyota Auto Park była partnerem Mistrzostw Okręgu w Digital Motorsport, które organizowało AG Racing. Skąd aż tak duża ingerencja w sport?

Sport jest dziedziną, w którą angażują się ludzie z pasją. Trzeba włożyć wiele pracy i wysiłku, by osiągnąć satysfakcjonujące wyniki i my właśnie takich ludzi z pasją staramy się wspierać. Nasza obecność w szeroko pojętym sporcie jest spowodowana tym, że chcemy być blisko ludzi i ich emocji, wspierać naszą lokalną społeczność. Sportowcy to ludzie, którym warto pomagać w realizacji celów, bo oni z kolei dają radość wszystkim tym, którzy oglądają różnego rodzaju zawody i rywalizację. Toyota jako marka globalna bardzo mocno angażuje się w sport i faktem jest, że posiada do niego smykałkę, bo w motorsporcie w wielu kategoriach znajduje się wysoko na podium.

Porozmawiajmy teraz o ofercie salonu. Jak się ona przedstawia?

Nasza oferta jest szyta na miarę pod potrzeby klienta. Jak już wspominałem, oferujemy auta nowe i używane z gwarancją, zarówno dla klientów detalicznych, jak i firm. Nasza oferta finansowania aut również pozostawia konsumentowi szeroki wybór: od zakupu gotówkowego, poprzez kredyt, tradycyjny leasing, aż po nowoczesny leasing KINTO, gdzie to klient decyduje, jakie usługi ma zawierać rata i co zrobi z autem po wygaśnięciu kontraktu. Ponadto jesteśmy w tej chwili chyba jedyną marką, która jest w stanie zagwarantować klientom model samochodu w każdym segmencie: od najmniejszego, czyli z segmentu A, który, jak wiemy, w branży motoryzacyjnej jest wymierającym gatunkiem, poprzez auta miejskie, kompaktowe, limuzyny, całą gamę SUV-ów, samochody terenowe i sportowe, takie jak np. Toyota GR Yaris, a po dołączeniu w ubiegłym roku do naszej oferty nowego modelu Proace MAX, również całą gamę samochodów dostawczych. Tak więc jestem przekonany, że zaadresujemy każdą potrzebę klienta. Mamy też wszystkie rodzaje napędów. Dysponujemy samochodami z silnikami diesla, z napędem benzynowym, posiadamy oczywiście auta z napędem hybrydowym, w którym Toyota jest pionierem oraz ekspertem i który nieustannie rozwija od ponad 25 lat. Mamy też auta elektryczne, zarówno te bateryjne jak i elektryczne na wodór. W naszej ofercie znajdziemy też rozwiązania, które są swego rodzaju pomostem pomiędzy hybrydami a samochodami elektrycznymi, czyli hybrydy typu Plug-in. Pozwalają one korzystać z zalet auta elektrycznego, ale jednocześnie nie mają pewnych ograniczeń, z którymi mogą borykać się klienci jeżdżący samochodami typowo elektrycznymi. Dostrzegamy trend niskoemisyjności i chcąc przedstawić zainteresowanym osobom możliwie najlepsze rozwiązania, na takie samochody wprowadzamy bardzo atrakcyjne finansowania. Te różnice w cenie między klasyczną hybrydą a hybrydą Plug-in, które jeszcze niedawno były zauważalne, w tej chwili potrafią być naprawdę niewielkie. Z kolei na samochody typowo elektryczne mamy leasingi nawet rzędu 100%, czyli coś, co jest unikatowe na rynku finansowym. Rzadko zdarza się bowiem, by finansowanie auta nie wiązało się z dodatkową prowizją banku.

A jakie są plany na przyszłość zarówno japońskiej marki tak ogólnie, jak i białostockiego salonu? Rozwój elektromobilności? Pójście w jak największym stopniu w niskoemisyjność?

Niskoemisyjność to wymóg, jaki stawia przed nami Unia Europejska. Zawsze lepszym rozwiązaniem dla konsumenta jest posiadanie wyboru, by ten sam mógł decydować, co jest dla niego lepsze. Wprowadzenie elektromobilności, która jest procesem nieuniknionym, było nieco wymuszone przez Unię Europejską. Nakłada ona na branżę motoryzacyjną coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Toyota, dzięki samochodom hybrydowym, przez wiele lat nie miała problemów z ich spełnianiem, jednak obecnie przyszedł czas, aby jeszcze większą uwagę poświęcić samochodom niskoemisyjnym czy nawet zeroemisyjnym. Kolejne lata na pewno będą stały pod znakiem takich samochodów i myślę, że my do tego etapu jesteśmy świetnie przygotowani. Oczywiście mamy świadomość, że auto stricte elektryczne nie jest jeszcze na ten moment produktem dla każdego, natomiast jest to bardzo sprawny i stale rozwijany rodzaj napędu. Ci którzy nie chcą decydować się na takie rozwiązania, mogą skorzystać z oferty na wspomniane wcześniej hybrydy Plug-in.

Czego na koniec mógłbym życzyć Panu i całej stacji dealerskiej?

Wydaje mi się, że można nam życzyć tak zadowolonych klientów, jak do tej pory. Nasz sukces bierze się z tego, że zawsze na pierwszym miejscu stawiamy nie wynik sam w sobie, a jakość, jaka za nim stoi. Dzięki temu nasi klienci polecają nas swoim znajomym, przyjaciołom i to jest źródło naszego sukcesu.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]