Biznes

Wróć

Strategia 2020: Jest raport na temat podlaskiej gospodarki

2012-10-31 00:00:00
Trwają prace nad strategią rozwoju województwa podlaskiego do roku 2020. W przygotowanym do niej raporcie gospodarczym eksperci określili, że główne cele regionu to wzmocnienie potencjału i konkurencyjności gospodarki oraz rozwijanie krajowych i międzynarodowych powiązań gospodarczych.
sxc.hu
Pod względem wielkości PKB na mieszkańca Podlaskie znacząco odstaje od innych województw. Głównymi problemami, z którymi boryka się region, są m.in. niska produktywność, zbyt mała liczba przedsiębiorstw w stosunku do liczby mieszkańców, niskie konkurencyjność firm i atrakcyjność inwestycyjna oraz niewystarczające nakłady na badania i rozwój.

Według raportu pozytywnym wyróżnikiem jest dobrze rozwijający się sektor przetwórstwa rolno-spożywczego (zwłaszcza mleka) oraz przedsiębiorstwa, które cechują się wysoką innowacyjnością i konkurencyjnością. Dlatego właśnie należy wzmacniać konkurencyjność, bo na nią składają się zwiększenie eksportu i wydatków na działalność innowacyjną.

Na spotkaniu, w czasie którego zaprezentowano raport, część uczestników wskazywało na turystykę, jako zagadnienie, którego zabrakło w dokumencie, a które ma duży wpływ na rozwój przedsiębiorczości w Podlaskiem.
– Turystyka nie zostanie pominięta – zapewniał Daniel Górski, dyrektor Departamentu Zarządzania RPO. – Musimy jednak wskazać pewne obszary, na których ma szansę się rozwijać. Nie wszystkie części naszego województwa są atrakcyjne turystycznie. Ale są też takie miejsca, w których turystyka może być głównym źródłem utrzymania mieszkańców. Mam tu na myśli przede wszystkim obszary chronione, takie jak np. Białowieża. Dyrektor Górski dodał też, że w Strategii zostaną uwzględnione pewne rodzaje turystyki – kwalifikowana i zdrowotna.

Podkreślano, że potrzebne są po prostu dobre warunki dla rozwoju przedsiębiorczości, bez względu na to, czy będzie to działalność turystyczna czy inna branża. Przedstawiciele firm konsultingowych, sugerowali wyodrębnienie tych branż, które będą priorytetowe dla naszego regionu. Ale większość uczestników uznała, że najważniejsze jest, by firmy osiągały zyski i rozwijały eksport, a wskazywanie branż jest niepotrzebne - trzeba nauczyć się myślenia w kategoriach rozwoju gospodarczego.

Urząd Marszałkowski przygotował specjalną stronę internetową (strategia.wrotapodlasia.pl), na której znajdują się wszystkie informacje na temat prac nad strategią rozwoju naszego województwa.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl