Stacja Białystok całkowicie przebudowana. Prace ruszą za kilka miesięcy
Jest szansa, że za 2-3 miesiące rozpoczną się prace przy przebudowie stacji kolejowych w Białymstoku. Będzie nowe torowisko, przy głównym dworcu staną stylizowane perony. Powstanie też stacja Zielone Wzgórza.
Ewelina Sadowska-Dubicka
Zastąpią zabytkowy układ
W czwartek (13.02) wojewoda podlaski podpisał tzw. decyzję lokalizacyjną dla prac na linii kolejowej E75 przebiegającej przez Białystok. Chodzi o około 6 km trasy od stacji Wiadukt mniej więcej do skrzyżowania z ul. Sitarską.
- Ten układ komunikacyjny, który obejmuje stację Białystok, wychodzi z tej stacji, jest położony na terenie miasta Białystok, biorąc pod uwagę zastosowane rozwiązania, można powiedzieć, że jest już układem zabytkowym - mówi wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Nowa inwestycja pozwoli na kolejowy wjazd Białegostoku w XXI w.
- Cała inwestycja, tory, automatyka ruchu będzie dostosowana do tego, aby prędkość na całej linii osiągała przewidywane 200 km na godz. jeśli chodzi o ruch pasażerski i 120 km na godz. jeśli chodzi o ruch towarowy - tłumaczy wojewoda.
Nowoczesne torowisko i stylizowane perony
W ramach inwestycji poprawiona zostanie cała geometria torów, niwelowane będą wszelkie wypukłości. Na samej stacji przewidziane jest dostosowanie torowiska do zwiększonej nośności oraz do zwiększonego ruchu. Układ torów zostanie rozłożony na nowo, będzie też inny układ peronowy - ma być ich 4.
Co istotne, cały dworzec ma być zadaszony. Jedna, duża płaszczyzna dachu będzie łamana, co nawiąże stylistyką do epoki i stylu XIX zabytkowego dworca. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o tunelu, który pozwoli na wyeliminowanie ruchu pieszego po torowisku. Oznacza to oczywiście pożegnanie z nielubianymi kładkami, zarówno tą prowadzącą do dworca PKS jak i tą w stronę ul. św. Rocha.
- Te rozwiązania umożliwią przejeżdżanie pociągów bez zatrzymywania się na stacji kolejowej Białystok, a z drugiej strony zapewnią bezpieczny ruch pasażerski. Będą też rozwiązania, które zapewnią dostępność dworca osobom, z niepełnosprawnościami, w tym ograniczeniami ruchowymi - podkreśla Bohdan Paszkowski.
W ramach inwestycji zlikwidowana zostanie stacja Wiadukt, a powstanie stacja Zielone Wzgórza. Tam też zaplanowano tunel, a z niego wyjścia na perony.
Roboty na 3 lata
Wydana właśnie decyzja lokalizacyjna da podstawę do tego, by PKP wystąpiło o pozwolenie na budowę. Ma to nastąpić w najbliższych dniach. Potem czas na roboty.
- Polskie Linie Kolejowe są na etapie wyłaniania wykonawcy. Myślę, że umowa może zostać podpisana na koniec tego kwartału, może na początku przyszłego - informuje Andrzej Kierman, dyrektor PKP PLK w Białymstoku w gabinecie wojewody. - Na prace przewidziane są 3 lata - dodaje.
Co ważne, w tym czasie nie jest planowane zamknięcie ruchu.
- Na wszystkich stacjach pociągi będą zatrzymywały się, dojeżdżały, krzyżowały. Zamknięcia torowe będą prowadzone w taki sposób, by ten ruch się odbywał - mówi Andrzej Kierman.
Kompatybilnie z centrum przesiadkowym
Remont stacji kolejowej Białystok był konsultowany z miastem Białystok, które w tym miejscu planuje budowę centrum przesiadkowego. Obie inwestycje mają się uzupełniać. Np. z peronów do przystanków autobusowych BKM będzie dosłownie kilka metrów, przesiadka ma trwać minutę.
Oprócz prac w Białymstoku PKP planuje kilka innych na trasie Rail Baltica. W tej chwili są już wydane decyzje lokalizacyjne na przebudowę stacji Szepietowo i Czyżew, w urzędzie wojewódzkim procedowana jest decyzja na odcinek od stacji Szepietowo do stacji Łapy. Nie wpłynął jeszcze wniosek o wydanie decyzji dotyczącej przebudowy samej stacji w Łapach.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl