Dzieło Dvořáka (przeznaczone na cztery głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę) uznawane jest w bogatej twórczości kompozytora za najdojrzalszy pod względem artystycznym utwór wokalno-instrumentalny. Dvořák wykorzystał przy tworzeniu dzieła średniowieczny tekst liturgiczny autorstwa franciszkanina Jacopone da Todi - Stabat Mater dolorosa (Stała Matka bolejąca), zawierający opis Męki Pańskiej widzianej przez stojącą pod krzyżem Matkę Bożą. Wielka siła poetyckiego wyrazu oraz prostota budowy tekstu liturgicznego sprawiły, że równocześnie stał się on tekstem chętnie podejmowanym przez kompozytorów wszystkich epok. Utwory oparte na łacińskiej sekwencji Stabat Mater pozostawili więc najwięksi twórcy - Josquin des Pres, Palestrina, Pergolesi, Józef Haydn, Franciszek Schubert, Giacomo Rossini, Giuseppe Verdi, Karol Szymanowski i Krzysztof Penderecki. Wśród nich znalazł się także Antonin Dvořák.
Dzięki znakomitemu wyczuciu i uchwyceniu ducha tekstu oraz doskonałemu połączeniu sensu słowa z muzyczną ekspresją, utwór Stabat Mater Dvořáka zaliczany jest do najwybitniejszych dzieł kompozytora. Oryginalność muzycznych idei oraz doniosłość i bogactwo muzycznej treści wpisują je do kanonu światowego dorobku muzycznego.
O wydarzeniu:
Koncert oratoryjny w Filharmonii