Sprzedaż aut zeroemisyjnych ciągle rośnie. Które elektryki Polacy kupują najchętniej?
Polski rynek samochodów elektrycznych dynamicznie się rozwija, a pierwsze trzy miesiące 2025 roku potwierdzają ten trend. W tym okresie zarejestrowano łącznie 5 107 nowych aut elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 22% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Dodatkowo nabywcy zdecydowali się na zakup 5 783 hybryd typu plug-in (PHEV) oraz, co ciekawe, dwóch pojazdów z napędem wodorowym.
pixabay
Tesla nadal liderem i to mimo kontrowersji
Mimo licznych kontrowersji wokół Elona Muska i deklarowanego przez część użytkowników internetu bojkotu marki, Tesla utrzymała pozycję lidera na polskim rynku elektryków. Od stycznia do marca 2025 roku zarejestrowano aż 899 nowych samochodów tej marki. Najpopularniejszym modelem była Tesla Model Y (521 egz.), a tuż za nią uplasowała się Tesla Model 3 (366 egz.).
Na drugiej pozycji, ze świetnym wynikiem 537 zarejestrowanych aut, znalazła się Kia. W TOP 10 najczęściej wybieranych modeli pojawiły się aż dwa elektryki tej marki - EV6 (250 egz.) oraz nowy EV3 (169 egz.).
- Obserwujemy wyraźny i systematyczny wzrost popularności samochodów elektrycznych. W ostatnich kilkunastu miesiącach elektromobilność przestała być tylko ciekawostką, a stała się realną alternatywą dla coraz większej grupy klientów. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku sprzedaż aut elektrycznych wzrosła u nas o ponad 40%, a liczba zapytań w salonie i online rośnie praktycznie z miesiąca na miesiąc. Klienci są coraz bardziej świadomi zalet pojazdów elektrycznych, od niższych kosztów eksploatacji, przez dostęp do stref czystego transportu, aż po nowoczesne technologie dostępne w tych autach. Widzimy wyraźny trend. Elektromobilność to nie przyszłość, to teraźniejszość - mówi Anna Namankiewicz z salonu KIA Top Motors Białystok.
Trzecie miejsce w omawianym zestawieniu zajmuje Mercedes (373 egz.), ten stopniowo umacnia swoją pozycję w segmencie elektryków, natomiast duże zainteresowanie wzbudziła również Dacia, która z modelem Spring (320 egz.) trafiła do czołówki sprzedaży. Kluczowym atutem tego pojazdu pozostaje cena. To jedno z najtańszych aut elektrycznych dostępnych na rynku.
Pozostali gracze, niespodzianki i chińska konkurencja
Czołową piątkę zamyka Hyundai z wynikiem 310 rejestracji, choć biorąc pod uwagę liczbę modeli tej marki, można było spodziewać się lepszego rezultatu. Zaskakująco dobrze poradził sobie Nissan z modelem Ariya (157 egz.), który uplasował się na 8. miejscu wśród najczęściej wybieranych modeli. W TOP 10 pojawiły się również modele: Volvo EX30 (169 egz.), Audi Q4 e-tron (133 egz.) i Citroen e-C3 (129 egz.).
Mimo obecności marek takich jak BYD, MG czy Leapmotor, chińskie samochody elektryczne wciąż nie przebiły się do świadomości polskich kierowców. BYD sprzedał zaledwie 233 auta (łącznie elektryczne i PHEV), co nie pozwoliło mu znaleźć się w pierwszej dziesiątce. Główne bariery to stosunkowo wysoka cena oraz brak ugruntowanej pozycji na rynku.
Choć chińskie elektryki muszą jeszcze popracować nad swoją renomą w Polsce, to jednak nasz rynek aut zeroemisyjnych rozwija się bardzo prężnie. W tym momencie na dziesięć nowych sprzedanych samochodów aż trzy są elektrykami.
- Przyszłość samochodów elektrycznych rysuje się bardzo jasno. To kierunek, w którym nie tylko podąża branża motoryzacyjna, ale również cała polityka transportowa w Europie i na świecie. W ciągu kilku najbliższych lat spodziewamy się dalszego dynamicznego rozwoju tego segmentu. Kluczowe będą trzy czynniki: rozwój infrastruktury ładowania, postęp technologiczny - szczególnie w zakresie baterii - oraz polityka legislacyjna promująca zeroemisyjność. Już teraz widzimy, że producenci inwestują miliardy euro w rozwój elektrycznej gamy modelowej. Do 2030 roku większość głównych marek planuje przejść na napęd wyłącznie elektryczny lub elektryczno-hybrydowy. Równocześnie spadają ceny aut elektryczny, a zasięgi rosną, co czyni je coraz bardziej dostępnymi dla przeciętnego kierowcy. Z perspektywy salonu samochodowego jesteśmy przekonani, że auta elektryczne w ciągu najbliższych 5-10 lat staną się standardem sprzedaży, a nie tylko niszowym wyborem. Dlatego już teraz inwestujemy w rozwój oferty i edukację klientów w tym zakresie - dodaje Anna Namankiewicz z KIA Top Motors Białystok.
Statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce - I kwartał 2025 r.:
Marka:
1. Tesla – 899 egzemplarzy,
2. Kia – 537 egzemplarzy,
3. Mercedes – 373 egzemplarzy,
4. Dacia – 320 egzemplarzy,
5. Hyundai – 310 egzemplarzy,
6. BMW – 270 egzemplarzy,
7. Nissan – 262 egzemplarze,
8. Audi – 261 egzemplarzy,
9. Volvo – 210 egzemplarzy,
10. Mini – 167 egzemplarzy.
Model:
1. Tesla Model Y – 521 egzemplarzy,
2. Tesla Model 3 – 366 egzemplarzy,
3. Dacia Spring – 320 egzemplarzy,
4. Kia EV6 – 250 egzemplarzy,
5. Kia EV3 – 169 egzemplarzy,
6. Volvo EX30 – 169 egzemplarzy,
7. Hyundai Kona Electric – 159 egzemplarzy,
8. Nissan Ariya – 157 egzemplarzy,
9. Audi Q4 e-tron – 133 egzemplarze,
10. Citroen e-C3 – 129 egzemplarzy.
Rafał Żuk
rafal.zuk@bialystokonline.pl