Wielki Maestro
Swoją pozycję Maestro Antoni Wit zdobył dzięki długiej współpracy z najważniejszymi orkiestrami polskimi i gościnnymi występami z najważniejszymi zespołami europejskimi. W jego karierze wyróżnia się okres siedemnastoletniego kierowania Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
Od 1983 do 2001 r. dał ze swoim zespołem blisko 600 koncertów, odbył niezliczone tournées za granicą, nagrał ponad 200 płyt dla wytwórni EMI, CBS, Decca, Camerata Tokyo, NVC Arts, Pony Canyon, EBS Recordings, Naxos, Polskie Nagrania. Należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy. Efektem współpracy artysty z firmą fonograficzną Naxos jest ponad 30 CD z muzyką polską sprzedanych w ponad 600 000 nakładzie. Dokonywał ich głównie z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej oraz Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Liczne nagrody
Antoni Wit był siedmiokrotnie nominowany do nagrody Grammy, m.in. za nagrania dzieł Pendereckiego (Pasja wg św. Łukasza - 2004, Polskie Requiem - 2005, Siedem bram Jerozolimy - 2007) oraz za Stabat Mater Karola Szymanowskiego (2008). Nagrodę tę zdobył w 2013 r. za album z kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego (Fonogrammi, Koncert waltorniowy, Partita, Przebudzenie Jakuba i Anaklasis) dla wytwórni Naxos. Ponadto w 1983 r. otrzymał Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie za rejestrację kompletu koncertów fortepianowych Sergiusza Prokofiewa (z pianistą Kun Woo Paik), w 2002 r. - Cannes Classical Award (Midem Classique 2002) za Symfonię Turangalîla Oliviera Messiaena, w 2004 r. - Classical Internet Award za Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, w 2005 r. - Records Academy Award (Record Geijutsu) za Polskie Requiem Pendereckiego.
Został uhonorowany nagrodami Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk: 2002 - Witold Lutosławski: Mi-parti, Krzysztof Meyer: Msza, Krzysztof Penderecki: Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (CD Accord) w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, 2005 - Lutosławski: Koncert na orkiestrę; Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (DUX) w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna oraz XV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina / Kronika Konkursu 2005 vol. 13 – Rafał Blechacz (DUX / TIFC) w kategorii Album Roku Muzyka Orkiestrowa.
Na zamówienie Naxosu z zespołami Filharmonii Narodowej dokonał serii nagrań wszystkich dzieł orkiestrowych i oratoryjnych Szymanowskiego. Dwie pierwsze płyty z kompletu zdobyły tytuł Gramophone Editor's Choice: koncerty skrzypcowe (solista - Ilya Kaler), Nokturn i Tarantela (lipiec 2007 r.) oraz II i III Symfonia (maj 2008 r.). Dwa następne krążki otrzymały BBC Music Magazine Editor's Choice: Stabat Mater, Veni Creator, Litania do Maryi Panny, Demeter i Penhesilea (październik 2008 r.) oraz Harnasie, Mandragora, Kniaź Patiomkin (kwiecień 2009 r.). Portal muzyczny ClassicsToday wyróżnił w ten sam sposób z kolei dwie ostatnie płyty tej serii: Harnasie (kwiecień 2009 r.) oraz I i IV Symfonia (maj 2009 r.).
Wit - w kraju i na świecie
Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża (dyplom z odznaczeniem w 1967 r.) oraz kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Studia kompozytorskie kontynuował pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu (lata 1967-68). W latach 1967-69 był dyrygentem-asystentem Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, następnie w 1970 r. został dyrygentem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i jednocześnie rozpoczął współpracę z warszawskim Teatrem Wielkim.
W 1971 r. otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim. W latach 1974-77 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej, od 1977 do 1983 r. pełnił funkcję dyrektora Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (z zespołami tymi dokonał wielu nagrań oraz odbył liczne tournées po Włoszech, Niemczech, Anglii, Francji i Hiszpanii). W latach 1987-92 był dyrektorem artystycznym, a następnie pierwszym dyrygentem gościnnym Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, zaś w latach 1983-2000 - dyrektorem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Od 2002 do 2013 r. sprawował obowiązki dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 r. został dyrektorem artystycznym Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. Od 2013 r. jest także dyrygentem honorowym Filharmonii Krakowskiej.
Muzyka polska na specjalnym miejscu
Specjalne miejsce w jego działalności zajmuje muzyka polska. Dokonał wielu światowych prawykonań, m.in. utworów Jana Oleszkiewicza, Krzysztofa Pendereckiego, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Wojciecha Kilara, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Meyera, Jacka Domagały, Stanisława Krupowicza, Pawła Szymańskiego, Włodzimierza Kotońskiego, Eugeniusza Knapika, Tadeusza Wieleckiego, Andrzeja Dziadka, Macieja Jabłońskiego oraz niezliczonych pierwszych wykonań w Polsce.
Choć główną domeną działalności Antoniego Wita jest muzyka symfoniczna, artysta odnosił także sukcesy w dziedzinie opery: dla Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie przygotował premiery Cyrulika sewilskiego Gioacchino Rossiniego, Traviaty i Balu maskowego Giuseppe Verdiego, dla teatru operowego w Malmö - Aidę Verdiego i Konsula Gian-Carlo Menottiego, zaś premierami Halki Stanisława Moniuszki dyrygował w Tokio i Trieście.
Maestro poprowadzi Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej przez arcytrudną uwerturę Leonora III op. 72b Ludwiga van Beethovena, tajemniczą VIII Symfonię h-moll Niedokończoną Franza Schuberta oraz majestatyczną Symfonię alpejską op. 64 Richarda Straussa.
Koncert odbędzie się w sali przy ul. Podleśnej. Początek o godz. 19.00. Portal BiałystokOnline jest patronem medialnym wydarzenia.
Zobacz też:
Maestro Antoni Wit po raz pierwszy w Białymstoku