Senat UwB o rozwoju szkolnictwa wyższego
31 marca Senat Uniwersytetu w Białymstoku zajął krytyczne stanowisko w sprawie projektu rozwoju szkolnictwa wyższego w latach 2010 - 2020.
M. Gorbacz
W podanym komunikacie Senat UwB ocenia strategiczną koncepcję zaproponowaną przez Ernst&Young oraz Instytut Badań nad Gospodarką. Więcej nadziei pokłada w projekcie przygotowanym przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
Zdaniem senatu koncepcja Ernst&Young nie uwzględnia realiów funkcjonowania szkolnictwa wyższego przyjmując kryterium efektywności ekonomicznej i dostosowania do bieżących trendów kosztem jakości kształcenia i prowadzonych badań naukowych.
Społeczność akademicka nie może wyrazić zgody, aby uczelnie były traktowane podobnie do przedsiębiorstw w pełni podporządkowanych logice rynku i konkurencji - podaje komunikat Senatu.
Władzom UwB bliższa jest koncepcja przygotowana przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich, jednakże nie popiera pomysłu wskazania kilku czy kilkunastu uczelni w Polsce jako flagowych gdyż może to osłabić rozwój tych, które nimi nie będą. Również sugestia odpłatności za studia stacjonarne nie powinna być rozwiązywana na poziomie strategii szkolnictwa wyższego, lecz ewentualnie na poziomie konstytucyjnym.
MAG