Wystawa Liminal - stan przejściowy jest wyborem prac stworzonych przez studentki, studentów i współpracowników Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie pod kierunkiem dra hab. Jakuba Wróblewskiego, we współpracy z Andreiem Isakovem i Przemysławem Danowskim.
W ramach wydarzeń towarzyszących odbędą się seminarium-warsztaty, które będą próbą teoretycznego uchwycenia zjawiska w procesie, próbą krytycznego namysłu nad sztuką immersyjną (immersyjność, czyli proces zanurzania albo pochłaniania osoby przez rzeczywistość elektroniczną) i specyfiką działań w przestrzeni wirtualnej.
Chcemy odejść od klasycznego modelu konferencji i wystąpień, by umożliwić dialog międzyśrodowiskowy – stworzyć sytuację, w której reprezentanci różnych dziedzin humanistyki i sztuki, po zapoznaniu się z pracami i praktyką Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, będą mogli wymienić uwagi, opinie i spostrzeżenia. Zależy nam na żywej, twórczej, inspirującej dyskusji, z której notatki, zapiski, wnioski zostaną jako ślad procesu badawczego - piszą organizatorzy. Na podstawie wniosków i refleksji zostanie opracowana publikacja pokonferencyjna.
Wystawa ta i towarzysząca jej konferencja nie ma być klamrą spinającą i ostatecznie podsumowującą zjawisko pracy z przestrzenią wirtualną. Jest to bardziej otwarcie żywej rozmowy, zaproszenie do współpracy, bowiem, jak twierdzi Galeria - w opisywaniu przestrzeni transmedialnej i praktyk z nią związanych jest jeszcze wiele do zrobienia.
Galeria Arsenał chce zaprosić uczestników i uczestniczki do namysłu nad wspólnotą doświadczenia, nad sposobami i celem przenoszenia wrażeń, nad politycznością tych działań.
Chcemy też zapytać, w jakim stopniu działania z rzeczywistością wirtualną są dziś polityczne, klasowe. Zastanowimy się nad ich stroną etyczną i empatyczną. Zależy nam na dostrzeżeniu tła kulturowego i swoistości praktyk kulturowych, z których działania z rzeczywistością wirtualną się wywodzą i które też (być może na nowo) definiują - zachęca Galeria.
Podczas konferencji wszyscy spróbują rozstrzygnąć, czy performans 3D, realizacje wirtualne, doświadczenia VR trzeba/można odczytywać jedynie na płaszczyźnie działania artystycznego. Wiele ciekawych rzeczy wydarza się również w sferze językowej – po pierwsze w transmitowaniu opowieści autora/autorki na język wyrazu wirtualnego, po drugie w mówieniu o zjawisku wirtualnym i demokratyzacji języka.
Wydarzenie to będzie wspólną rozmową o szeroko pojętym polu wizualnym – o myśleniu obrazami, o obrazach, a także o praktyce obrazów, czyli o dynamicznej, zmiennej relacji obrazów ze strukturą i treścią świadomości społecznej i praktyki społeczno-kulturowej.
PROGRAM I ZAPISY