Aktualności

Wróć

Sejmik nie chce budowy lotniska regionalnego. Liczy na Krywlany

2014-01-25 00:00:00
Prawo i Sprawiedliwość chciało nadzwyczajnej sesji sejmiku województwa poświęconej budowie lotniska regionalnego. Większość radnych, inaczej niż liczyło PiS, przegłosowała stanowisko o rezygnacji z budowy portu lotniczego w Podlaskiem.
Ewelina Sadowska-Dubicka
Marszałek Jarosław Dworzański przedstawił sejmikowi najważniejsze argumenty skutkujące decyzją o rezygnacji z budowy lotniska: brak wsparcia UE oraz poparcia polskiego rządu dla tego typu projektów. Zwrócił też uwagę, że Podlaska Rada Przedsiębiorczości nie widzi możliwości kontynuacji prac nad budową lotniska regionalnego, istnieje natomiast potrzeba małego lotniska lokalnego.

Dworzański podkreślił, że nie będzie funduszy na realizację tego zadania – dziś są inne warunki, niż były jeszcze kilka lat temu. Nakłady finansowe na budowę i eksploatację wyniosą ok. 358 mln zł. Z chwilą uruchomienia lotniska roczne wydatki sięgną od 13 mln zł w 2020 r., do 3,5 mln zł w 2030 r. Od 2000 do 2013 r. na przygotowanie lotniska poszło 6,094 mln zł.

Głosy radnych

– Kwestia rezygnacji z budowy wymaga zastanowienia się i analizy. Nie są ogólnie znane negatywne stanowiska samorządów, decyzja nie była konsultowana z sejmikiem. Skutki tej decyzji – rezygnacji - będą odczuwalne przez pokolenia - mówił Marek Komorowski.

– Każdego polityka powinna cechować wizja rozwoju, bardzo istotnym problemem jest brak współdziałania na szczeblu lokalnym, na linii województwo-miasto. Przedwczesne jest odstępowanie od projektu budowy lotniska – może czas go zmodyfikować i włączyć się do inicjatywy Białegostoku o modernizacji lotniska na Krywlanach - proponował radny Jan Chojnowski.

– Radni SLD z zaskoczeniem przyjęli decyzję o rezygnacji budowy lotniska, które jest niezbędne dla regionu. Dobrą koncepcją była modernizacja lotniska na Krywlanach – warunkiem jest dobra współpraca z władzami miasta Białystok - podkreślił Robert Łada.

– Zarząd województwa nie zrezygnował z budowy lotniska regionalnego jedynie podjął decyzję o wykreśleniu koncepcji budowy z projektu RPO, obecnie szanse są minimalne, by w projekcie RPO potwierdzono budowę lotniska w Topolanach. Zaoszczędzone 830 mln zł w dziale transport przeznaczone zostanie na drogi powiatowe i gminne - tłumaczył Jacek Piorunek.

– Powinniśmy dążyć do kontaktu ze światem i Europą wszelkimi sposobami, każda inicjatywa jest godna wparcia. Wszyscy jesteśmy winni, ze po tylu latach nadal dyskutujemy nad budowa lotniska. Czas najwyższy wspólnie rozmawiać z przedsiębiorcami, samorządami regionalnymi, współpraca z prezydentem Białegostoku w sprawie rozbudowy istniejącego lotniska - zabierał głos w dyskusji Mikołaj Janowski.

– Konstatacja doświadczeń wieloletnich daje prawo do podsumowania, że nas – osoby odpowiedzialne za inwestycję - ten temat przerósł - nie ukrywał Cezary Cieślukowski.

Za Krywlanami

Ostatecznie sejmik nie przyjął propozycji stanowiska dotyczącego kontynuacji prac nad lotniskiem zgłoszonej przez PiS (9 głosów za, 13 przeciw, 0 wstrzymujących się). Radni przyjęli natomiast stanowisko zarządu województwa dotyczące współpracy z prezydentem Białegostoku przy budowie pasa startowego dla samolotów maksymalnie 50-osobowych na Krywlanach (12 głosów za, 8 głosach przeciw i 1 wstrzymującym się).

(na podst.: Wrota Podlasia)
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl