Są plany dotyczące zmiany przebiegu S19. Sejmik województwa jest im przeciwny
Rząd ma plany dotyczące zmiany przebiegu odgałęzienia drogi ekspresowej S19. Sejmik województwa nie zgadza się na nie i zajmuje w tej sprawie stanowisko.
Dorota Mariańska
Rząd ma plany dotyczące zmiany przebiegu odgałęzienia drogi ekspresowej S19. Na taką korektę nie zgadza się sejmik województwa, który chce powrotu do koncepcji tej trasy sprzed roku 2009, przebiegającej od granicy państwa w Kuźnicy, przez Sokółkę, do istniejącego węzła Sochonie i projektowanego węzła Białystok Zachód. Sejmik chce przeanalizowania koncepcji przebiegu odgałęzienia drogi ekspresowej S19 od granicy państwa poprzez Kuźnicę, Sokółkę, węzeł Choroszcz.
Niezależnie od ostatecznie przyjętego przebiegu drogi ekspresowej S19 i jej odgałęzień w kierunku granicy państwa, sejmik apeluje o dokonanie pilnej przebudowy i rozbudowy do standardu drogi klasy GP, o przekroju min. 2+1, bardzo ważnych społecznie i gospodarczo, dróg krajowych zlokalizowanych na terenie województwa podlaskiego, to jest: DK 8 na odcinku Białystok – Augustów (w standardzie 2+1), DK 19 na odcinku Wasilków – Sokółka (w standardzie 2+1) oraz DK 66 na odcinku Zambrów – Bielsk Podlaski – Połowce.
- Niejednokrotnie zwracałem uwagę na to, że na granicy wschodniej ruch osobowy i tranzyt ciężarowy może wzrosnąć, a my powinniśmy być przygotowani, dlatego apelowałem do poprzedniego rządu i do obecnego, do wojewody o rozbudowę przejścia w Kuźnicy, bo tam potrzebny jest drugi most – do kwestii odnosi się też Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego. - Mam też nadzieję, że budowa drogi z obwodnicą Sokółki zacznie się właśnie na tym odcinku Sokółka – Kuźnica i dalej uda nam się przeforsować to, żeby tę istniejącą drogę zmodernizować - dodaje.
Jak czytamy w uzasadnieniu stanowiska sejmiku, nawierzchnie dróg osiągnęły kres swojej żywotności i bezwzględnie, z uwagi na występujące na nich obciążenie ruchem, wymagają zabiegów modernizacyjnych. Dodatkowo, w perspektywie do roku 2019 powstać ma obwodnica Suwałk, a do 2020 r. odcinek Suwałki - Budzisko (granica państwa), które wraz z obwodnicą Augustowa utworzą komfortowe połączenie dla ruchu tranzytowego przemieszczającego się na osi Północ-Południe.
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl