Kultura i Rozrywka

Wróć

Ryszard Kaczorowski w dawnym Białymstoku i hotel Ritz jak prawdziwy. Ścieżki 3Dostępu

2014-12-18 00:00:00
Ścieżki 3Dostępu to przedsięwzięcie wprowadzające do Muzeum Wojska nowe technologie oraz narzędzia ze świata teatru, filmu i fotografii. Placówka realizowała projekt od kwietnia do grudnia 2014 roku.
materiały organizatora
Głównym celem projektu było przygotowanie interdyscyplinarnej formuły tworzenia oryginalnych programów edukacji kulturalnej. Uczestnicy zajęć przygotowali nowe ścieżki edukacyjne, opierające się o konkretne elementy przestrzeni muzealnej: pojedyncze eksponaty, wystawę, relacje świadków historii. Ostatnią częścią projektu była cyfrowa rekonstrukcja fragmentów Białegostoku z lat 30. XX wieku, dostępna online.

Ryszard Kaczorowski jako przewodnik

Dziś koordynatorzy projektu - Anna Danilewicz i Marcin Koziński z Muzeum Wojska - zaprezentowali grę komputerową, w której wykorzystali cyfrową rekonstrukcję fragmentów Białegostoku z lat 30. XX wieku, przygotowaną przez studentów Politechniki Białostockiej.

Jej bohaterem jest Ryszard Kaczorowski, którego udało się przedstawić wirtualnie dzięki podobieństwu jednego z białostoczan, uczestniczącego w projektowych zajęciach pana Władysława. Najpierw jednak musiał przejść żmudny proces skanowania. Kaczorowski jest przewodnikiem po dawnym Białymstoku. Poznajemy go jako młodego chłopaka, który biegał po ulicach przedwojennego miasta i jako starszego mężczyznę, który wrócił z emigracji.

- W grze można znaleźć wiele informacji statystycznych, ale także archiwalne zdjęcia czy anegdoty - informują Anna Danilewicz i Marcin Koziński.

Zobaczymy również zrekonstruowany cyfrowo Rynek Kościuszki żydowskimi kramami, dworzec kolejowy z pociągiem Marszałka Piłsudskiego i słynny hotel Ritz.

Nowe zajęcia w Muzeum Wojska

Skąd pomysł na projekt? Wprawdzie Muzeum Wojska posiada atrakcyjną ofertę zajęć stricte historycznych i muzealnych, ale warto było ją też rozszerzyć o edukację kulturalną. Pomysłodawcom programu zależało, by uczestnicy warsztatów odkrywali muzeum, na swój sposób mogli interpretować jego zbiory.

Wszystko zaczęło się od dioramy bitwy o Monte Casino i nieśmiertelnika Ryszarda Kaczorowskiego, który leży w gablotce. W muzeach eksponatów nie można dotykać, ale dla niektórych osób dotyk może być jedyną formą poznawania świata. Dlatego wybrano 15 eksponatów, które zostały zeskanowane i wydrukowane w 3D. Oprócz nowoczesnych technologii, wykorzystywano również teatr cieni i przedmiotu oraz animację poklatkową.

Pomogli zaproszeni eksperci - edukator teatralny, edukator filmowy, architekci, specjaliści od technologii 3D, nowych technologii i współczesnych mediów. W trakcie serii warsztatów (trzy bloki tematyczne: Akt i aktor, Ruch i bezruch, Technomuzeum), spotkań i indywidualnych rozmów powstały scenariusze zajęć atrakcyjne dla odbiorców z różnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną, niewidomych i niesłyszących. Najciekawsze z zajęć znalazły się w stałej ofercie edukacyjnej Muzeum Wojska.

Realizatorzy programu stworzyli też przewodnik po metodzie - pełen opis działań zrealizowanych w trakcie projektu i wydawnictwo edukacyjne. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Portal BiałystokOnline patronuje przedsięwzięciu.

Szczegóły: Ścieżki 3Dostępu
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl