Ruszyła przebudowa Rail Baltica. Podróż Białystok - Warszawa będzie krótsza o 20 minut
O 20 minut skróci się podróż pociągiem między Warszawą a Białymstokiem dzięki modernizacji kluczowego odcinka linii Rail Baltica. Prace ruszyły na odcinku Tłuszcz – Szewnica.
PKP
Inwestycja PKP. S.A. obejmuje modernizację ponad 66 km linii kolejowej, a także budowę mostów
i wiaduktów, które zastąpią dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe. Prace będą prowadzone na trasie Warszawa Rembertów – Zielonka oraz na odcinku Zielonka – Tłuszcz – do stacji Sadowne Węgrowskie.
W ramach inwestycji zaplanowano dobudowę dwóch nowych torów na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna, które będą służyć połączeniom podmiejskim. Pozwoli to na prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach – w efekcie umożliwi to sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym w kierunku stacji Warszawa Wileńska.
Dzięki temu, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po zmodernizowanej trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h.
Oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, podniesie się także standard obsługi pasażerów. W ramach inwestycji wszystkie perony na przystankach i stacjach zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat oraz elementów małej architektury, a także systemu informacji pasażerskiej i ekranów akustycznych.
W związku z pracami, wyznaczono objazd Legionowo – Radzymin - Tłuszcz. Roboty rozbiórkowe i przygotowawcze PLK prowadzi od grudnia 2013 r.
Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka – Sadowne to część linii kolejowej E 75, która jest jedynym połączeniem kolejowym Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl