Rusza nabór do policji. Na pracę może liczyć ponad 200 osób
Komendant wojewódzki policji w Białymstoku ogłosił nabór do służby na terenie Podlasia. Poszukiwanych jest ponad 200 funkcjonariuszy.
Justyna Fiedoruk
Kto może się dostać do policji?
Rozpoczął się nabór do służby na terytorium Podlasia. Funkcjonariusze są potrzebni w Białymstoku, Łomży, Suwałkach, Augustowe, Bielsku Podlaskim, Grajewie, Hajnówce, Kolnie, Mońkach, Sejnach, Siemiatyczach, Sokółce, w Wysokiem Mazowieckiem i Zambrowie.
Droga, którą trzeba przebyć, aby zostać funkcjonariuszem policji, jest dość długa. Trzeba spełniać wiele wymogów i przejść odpowiednie testy.
Do mundurówki mają szansę dostać się osoby mające polskie obywatelstwo, które nie były karane i korzystają z pełni praw publicznych. Kandydaci muszą też mieć średnie wykształcenie i posiadać zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotowi są się podporządkować. Mężczyźni powinni też mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej.
Osoby z wyższym wykształceniem mogą liczyć na przyznanie im większej ilości punktów, które decydują o ostatecznym przyjęciu do policji. Najlepsze noty otrzymają osoby, które studiowały prawo, administrację, ekonomię, bezpieczeństwo narodowe lub bezpieczeństwo wewnętrzne.
Mile widziane są też umiejętności dodatkowe, np. posiadanie tytułu ratownika lub ratownika medycznego. Punkty są również przyznawane osobom mającym uprawienia instruktora sportów walki, strzelectwa sportowego, ratownictwa wodnego, nurkowania i sportów motorowodnych. Atutem są też uprawnienia do nurkowania oraz prowadzenia łodzi motorowej i prawo jazdy kategorii A lub C.
Jakie dokumenty są potrzebne?
Chętni do wstąpienia w szeregi policji muszą złożyć podanie o przyjęcie do służby adresowane do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku ze wskazaniem jednostki preferowanej przez kandydata, wypełniony kwestionariusz osobowy (dostępny na stronie podlaskiej policji), dokumenty potwierdzające posiadane wykształcenie i uprawnienia oraz książeczkę wojskową, jeśli starający się jest objęty ewidencją wojskową.
Zgłoszenia będą przyjmowane w komendzie miejskiej przy ul. Bema 4 oraz w komendzie wojewódzkiej przy ul. Sienkiewicza 65.
Osoby, które spełnią wymagania, będą musiały później napisać test weryfikujący ich wiedzę. Będzie on składał się z 40 pytań, do każdego zaproponowano 4 odpowiedzi, z czego tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą poprawną odpowiedź przyznawany jest punkt. Zagadnienia, które pojawią się na arkuszu, dotyczą władzy ustawodawczej, wykonawczej, sądowniczej oraz bezpieczeństwa publicznego.
Kolejnym etapem jest test sprawności fizycznej, potocznie nazywany sprawnościówką. Kandydaci na funkcjonariuszy muszą pokonać w jak najlepszym czasie tor przeszkód i wykonać odpowiednie ćwiczenia. Osoby, które nie zaliczą tego zadania, będą mogły poprawiać wynik nie wcześniej niż po upływie pół roku.
Później przyszli policjanci przechodzą test psychologiczny. Składa się on z indywidualnego badania kandydata przed komputerem oraz rozmowy z psychologiem. W ciągu 3 godzin specjaliści sprawdzają jego zdolności intelektualne, zachowania społeczne, stabilność i postawę w pracy.
To jeszcze nie wszystko - następnie chętni muszą odbyć rozmowę kwalifikacyjną ze specjalnie powołanym do tego przez komendanta zespołem. Na koniec odbywa się postępowanie sprawdzające - należy wypełnić ankietę. Z kolei komisja lekarska ustala zdolności fizyczne i psychiczne do pracy w policji.
Osoby przyjęte do służby w ciągu 2 tygodni są kierowane na kurs podstawowy do Szczytna, Legionowa, Słupska, Piły lub Katowic, który trwa 6,5 miesiąca. Po tym terminie kandydat może rozpocząć służbę.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl