Rozpoczęła się rozbudowa Starostwa Powiatowego w Białymstoku
W piątek (28.10) wbiciem łopaty rozpoczęła się rozbudowa Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
Malwina Witkowska
Rozbudowa siedziby Starostwa Powiatowego w Białymstoku to największa inwestycja samorządu tego roku. Przetarg na rozbudowę i przebudowę budynku Starostwa Powiatowego w Białymstoku wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w systemie zaprojektuj i wybuduj rozstrzygnięto z początkiem marca. Wpłynęły 4 oferty, a najkorzystniejszą cenę zaproponowała firma Budimex S.A z Warszawy. Zarząd Powiatu Białostockiego podpisał już z wykonawcą umowę w tej sprawie.
- Inwestycja posłuży nie tylko dla nas, bo mówią, że urzędnicy budują sobie marmurowe biura. My budujemy to dla mieszkańców powiatu białostockiego i za ich pieniądze, za ich podatki. Po to, by nasi urzędnicy mogli godnie pracować a mieszkańcy mogli być godnie obsługiwani - mówi starosta białostocki Jan Perkowski.
Sprawy będzie można załatwiać w jednym miejscu
Obecna siedziba Starostwa Powiatowego jest zbyt mała, urzędnicy pracują w niewielkich pokojach, a część wydziałów ma siedziby w różnych częściach miasta, co jest sporym utrudnieniem dla interesantów, ale i samych urzędników. Główna siedziba jest przy ul. Borsuczej 2, Wydział Geodezji Katastru i Nieruchomości przy ul. Branickiego 13, a Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej przy ul. Mickiewicza 3. Wydziały wynajmowane od m.in. Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego są sporym obciążeniem dla budżetu powiatu.
- Mamy te nasze jednostki rozsypane, więc ta nasza myśl była taka, aby zakupić budynek na ul. Geodetów, ale szczęśliwie trafiliśmy do rady powiatu w 2014 r. Zblokowaliśmy sprzedaż tej nieruchomości za 1,8 mln zł, po to, aby ją sprzedać w 2019 r. za ponad 4,1 mln zł. Wtedy powstała wizja rozbudowy starostwa - opowiada starosta białostocki.
Starostwo chce stworzyć jedno miejsce w Białymstoku, w którym będzie działać punkt centralny. Wówczas każdy mieszkaniec przyjedzie i załatwi sto procent spraw potrzebnych do tego, żeby m.in. wybudować dom, czyli pobrać mapkę geodezyjną, wyrys, wypis, zarejestrować samochód, uzyskać pozwolenie. Wszystko będzie się mieściło w jednym miejscu.
- Dzisiaj możemy cieszyć się tym, że to co było niemożliwe w tej kadencji, stało się możliwe. Realizujemy dużą inwestycję. Ta inwestycja to 3400 m2 budynku. Będzie w nim pracowało 140 osób. Wykorzystamy ten budynek w 100%, ale również stary, który w środku już wyremontowaliśmy, ale po wybudowaniu nowej części będziemy wyremontowany zewnątrz cały budynek - podkreśla Perkowski.
Rozbudowa potrwa 3 lata
Według szacunków z 2021 r. inwestycja miała kosztować 21,3 mln zł. Jednak 3 marca 2022 r. zwołano sesję nadzwyczajną Rady Powiatu Białostockiego, na której radni zmienili Wieloletnią Prognozę Finansową Powiatu Białostockiego na lata 2022-2034. Wartość inwestycji została uaktualniona do kwoty oferty najwyżej ocenionej w postępowaniu, czyli 28,9 mln zł. Ponadto Powiatowi Białostockiemu została udzielona promesa do realizacji inwestycji z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Wartość dofinansowania z programu to blisko 15 mln zł.
- Cieszę się, że ta inwestycja będzie wkładem w rozwój naszego województwa. Z jednej strony poprawiamy obsługę administracyjną naszych mieszkańców, a z druguej daje ona podstawy do planowania kolejnych inwestycji - zaznacza wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. - Jako województwo podlaskie korzystamy w znaczny sposób ze środków, które otrzymujemy. Alokacje, które wpływają do naszego województwa są jednymi z najwyższych - dodaje.
Rozbudowa urzędu przy ul. Borsuczej 2 według założeń ma potrwać trzy lata. Według koncepcji architektonicznej nowa część budynku ma być dobudowana do starej. Powstanie na działce u zbiegu ulic Borsuczej i Wiewiórczej.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl