Rocznie przejeżdża tędy 2,2 mln pojazdów. Przejście w Kuźnicy przebudowane
Przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej, to największe przejście drogowe w regionie. W końcu doczekało się przebudowy. A jakie są jej efekty?
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Zmiany na przejściu granicznym
Poprawa przepustowości przejścia, przyspieszenie kontroli oczekujących oraz większe bezpieczeństwo – to efekty przebudowy przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej, która została zrealizowana w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina.
- Przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej jest największym przejściem drogowym w województwie podlaskim i jednym z większych na granicy Schengen w naszym kraju. W ubiegłym roku granicę w tym miejscu przekroczyło ponad 2,6 mln osób i ponad 2,2 mln pojazdów. Cały czas naszą troską jest, aby to przejście było jak najbardziej dostosowane do tego wzmagającego się ruchu, aby kontrole były jak najdokładniejsze, ale czas odpraw był jak najkrótszy - powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Dwa ważne projekty
Pierwszy z projektów realizowany na naszych przejściach to Poprawa przepustowości, kontroli i bezpieczeństwa w drogowym przejściu granicznym w Kuźnicy Białostockiej, a jego wartość wyniosła 1,8 mln euro, a drugi to Przebudowa pawilonów kontroli celno-paszportowej w drogowym przejściu granicznym w Kuźnicy Białostockiej o wartości 2,1 mln euro. Kwota środków z Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020 stanowi 90% ogólnej wartości każdego z projektów, 10% to środki krajowe. Koordynacją zajął się wojewoda podlaski z podległymi mu służbami.
Przebudowę realizowano w partnerstwie ze stroną białoruską, tj. Państwowym Komitetem Ceł Republiki Białoruś w Mińsku, z którym podpisano dwie umowy partnerskie na każdy projekt oddzielnie. Największym i najbardziej pracochłonnym działaniem była realizacja zadań inwestycyjnych, obejmujących roboty budowlane i prowadzenie nadzoru inwestorskiego.
- Jeśli chodzi o przebudowę samego przejścia - musieliśmy doprowadzić do stanu czterech pasów ruchu w obie strony, a to wymagało też budowy budynku wartowni na potrzeby straży granicznej, rozbiórkę dotychczasowego, przebudowę ogrodzenia czy przebudowę blokad zapobiegających ucieczce, tzw. bollardów na wszystkich pasach - wylicza wojewoda podlaski.
Wyższy standard kontroli
W ramach drugiego projektu przeprowadzono częściową rozbiórkę i przebudowę czterech istniejących pawilonów kontroli celno-paszportowej, zbudowano dwa nowe oraz zamontowano wagi dynamiczne.
- Te działania pozwolą służbom granicznym na zachowanie wysokiego standardu kontroli, a co za tym idzie, wpłyną też na skuteczniejszą ochronę zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Na pewno poprawi się przepustowość, nastąpi przyspieszenie kontroli pojazdów oczekujących w kolejce, zwiększy się również bezpieczeństwo - podróżnych i środków transportu - wyliczał płk. Andrzej Stasiulewicz, zastępca komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej.
Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina od 15 lat wspiera transgraniczne procesy rozwojowe na pograniczu Polski, Białorusi i Ukrainy poprzez współfinansowanie różnorodnych projektów.
Paulina Górska
24@bialystokonline.pl