Nauka

Wróć

Robot, który uczy programowania czy elektroniczny couch? Wynalazki studentów politechniki

2015-04-16 00:00:00
Dwie drużyny z Politechniki Białostockiej zostały docenione podczas krajowych finałów Imagine Cup 2015 - Toast and Brains oraz Fighters Against Laziness.
JK
W finałowym TOP5 w kategorii Innovation nagrodzona została drużyna Fighters Against Laziness w składzie: Patrycja Mundzik, Monika Pietyszuk, Jan Gromko i Mateusz Bielawski. Zespół ten stworzył elektroniczną aplikację – coucha, który będzie zachęcał użytkownika do wytrwałego dążeniu do celu.

- Wszyscy cały czas odkładamy coś na później. Ważne jest jednak to, by do działania przystąpić od razu. Dlatego nasza aplikacja emotion jest do osób, które mają problemy z motywacją i konsekwencją w działaniu – mówi jedna z twórczyń aplikacji.

W aplikację wprowadza się cel, który chce się zrealizować. Zaznacza się, jak często ma się zamiar wykonywać daną czynność i odstęp czasowy poszczególnych działań. W kalendarzu można monitorować swoje postępy.

- W naszej aplikacji bardzo ważny jest algorytm. Sprawia, że urządzenie staje się osobistym trenerem, bowiem na podstawie naszych dotychczasowych postępów układa plan treningowy – dodają autorzy projektu.

Kolejna drużyna - Toast and Brains, w skład której wchodzą: Michał Grześ i Michał Bogucki (studenci Wydziału Mechanicznego), Marcin Joka i Krzysztof Dziemiańczuk (studenci Wydziału Informatyki) - wygrali w kategorii World Citizenship 2015. Stworzyli robota Photona, który pozwala na efektywną naukę programowania przez dzieci. Najmłodsi poprzez zabawę uczą się informatyki i logicznego myślenia.

- Pomysł stworzenia robota narodził się z obserwacji. Zauważyliśmy, że dzieci nie potrafią gospodarować swoim wolnym czasem, który poświęcają np. na oglądanie bezsensownych programów – mówi jeden z autorów Photona.

Studenci postanowili także, że robot będzie uczył programowania, bowiem badania wskazują, że zawód ten będzie bardzo pożądany w przyszłości, a więc umiejętność ta zapewni młodym ludziom pracę.

- Stworzyliśmy robota, który stawia przed użytkownikiem szereg zadań, które sprawiają, że dziecko w bardzo prosty sposób uczy się programowania. Dziecko, rozwiązując dane lekcje, zdobywa punkty, które rozwijają Photona - np. staje się szybszy, zdobywa atrybuty itp. - informuje drużyna Toast and Brains.

Robot ma trafiać do dzieci w wieku 8-15 lat.

Studenci politechniki zapewniają, że nie spoczną na laurach i będą wciąż ulepszali i tworzyli nowe wynalazki.
Justyna Kozicka
justyna.k@bialystokonline.pl