Aktualności

Wróć

Rewolucja w BKM. Specjalne tablice na przystankach i aplikacje mobilne

2023-10-14 19:58:49
Dynamiczna Informacja Pasażerska - to system, który wdraża Białostocka Komunikacja Miejska. Co się kryje pod tą nazwą? Jakie ułatwienia czekają na pasażerów? Trzeba przyznać, że teraz pojawiło się im całkiem sporo. Sprawdź!
UM Białystok
Nowe tablice przystankowe

W piątek (13.10) oficjalnie oddano do użytku kolejne elementy Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w ramach projektów współfinansowanych ze środków UE (Rozwój infrastruktury transportu miejskiego i Intermodalny węzeł komunikacyjny), która zapewnia między innymi aktualne, podawane w czasie rzeczywistym informacje dotyczące przejazdów autobusów, nagłych awarii czy utrudnień. Mowa o specjalnych tablicach, uwzględniających potrzeby osób niewidomych i niedowidzących.

Według zamówienia dostarczono:
- 25 sztuk dwustronnych tablic przystankowych – typ 1,
- 12 sztuk jednostronnych tablic przystankowych w technologii tzw. e-papier zasilanych z paneli solarnych – typ 2,
- 6 sztuk jednostronnych tablic LED – typ 3 (będą zamontowane w tunelu pieszo-rowerowym przy centrum przesiadkowym).

Ponadto w ramach tego samego zamówienia wykonawca zintegrował z nowym oprogramowaniem dotychczas funkcjonujących 10 tablic.

Co ważne, nie dotykamy ekranu tablicy, tylko całe sterowanie odbywa się z umieszczonego na dole panelu.

Dwie nowe aplikacje

Pasażerowie mają do dyspozycji dwie nowe aplikacje.

– Zachęcamy do korzystania z nowej aplikacji OnTime. Dzięki niej można obserwować ruch autobusów na wybranej linii, prognozę odjazdu z przystanku czy rozkłady tradycyjne. Aplikacja automatycznie wykrywa beacony w autobusach i na przystankach. Automatycznie emituje zapowiedzi głosowe dla każdego przystanku – powiedział na piątkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz, zajmujący się komunikacją w naszym mieście. – Ponadto wdrożyliśmy aplikację Time4bus (z całą masą szczegółów), dedykowaną osobom niewidomym i niedowidzącym. Jest dostępna na telefonach z Androidem i IOS. Naprawdę warto ją zainstalować i z niej korzystać - dodał.

Specjalne piloty dla osób niewidomych i niedowidzących

W ramach umowy wykonawca dostarczył też 50 sztuk pilotów do uruchamiania zapowiedzi głosowych. Uruchomienie ich spowoduje, że zostaną odczytane wszystkie informacje w tym momencie wyświetlane na danej tablicy.

Każda tablica dwustronna (typ 1) informuje o nazwie przystanku, pokazuje aktualną godzinę, prezentuje numer linii, kierunek i czas odjazdu pojazdu z przystanku.

Każda tablica w technologii e-papier (typ 2) prezentuje zarówno dynamiczną informację pasażerską, rozkłady jazdy, jak i treści informacyjno-reklamowe. Tablica wyświetla też tradycyjny widok całodobowego rozkładu jazdy.

- Można powiedzieć, że piątek trzynastego nie jest takim pechowym dniem. Wręcz historycznym dla naszego miasta, dla środowiska osób niewidomych, bo to wielki ukłon miasta w stronę szeroko rozumianej dostępności, w tym przypadku komunikacyjnej dla osób niewidomych. Jest to naprawdę bardzo duże ułatwienie i będzie to bardzo duża pomoc w korzystaniu z komunikacji miejskiej - mówił Rafał Gawkowski ze Związku Niewidomych i dodawał: - Osoby niewidome często nie potrafią same dostrzec tej tablicy, dostrzec rozkładu. Pomimo nowoczesnej technologii nie każdy z nas jednak, zwłaszcza osoby starsze, korzysta z tych technologii, więc i te piloty, i ten system bardzo ułatwią poruszanie się po mieście, chociaż trzeba przyznać, że nasza komunikacja jest naprawdę dobrze zorganizowana. Będziemy zachęcać do promowania aplikacji i promowania pilotów.

Głos zabrała również Zuzanna Kozłowska z Fundacji Szansa dla niewidomych:
- Chcę podziękować za chęć współpracy z nami i dostrzeżenia potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. My, jako Fundacja, przekażemy piloty osobom najbardziej potrzebującym, które korzystają z komunikacji miejskiej.

To nowatorski system w Białymstoku

System dynamicznej informacji pasażerskiej zapewnia natychmiastowy dostęp do aktualizowanych i łatwo dostępnych informacji o rozkładzie jazdy, opóźnieniach, trasach, ostrzeżenia o utrudnieniach, awariach itp. To przyczyni się do zadowolenia z usług, podniesienia komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.

Ten nowoczesny system dostarcza dane w czasie rzeczywistym (obciążenie linii, opóźnienie itp.), co pozwala optymalizować transport miejski. Ponadto tablice e-papier to energooszczędna alternatywa dla wyświetlaczy diodowych. Mają bardzo niskie zużycie energii. Ich zaletą jest szeroki kąt widzenia (160 st.) i duży kontrast.

- Jest to jeden z takich nowatorskich naszych projektów. Myślę, że pod względem elektronicznym, przyjaznej obsługi i informacja dla pasażerów jesteśmy jednym z liderów w Polsce - podsumował Nikitorowicz.

Rozbudowa systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej kosztowała prawie 3,8 mln zł, w tym koszt beaconów wyniósł niemal 164 tys. zł.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl