Rewolucja na torach w Sokółce. Co jest w planach?
Stacja kolejowa w Sokółce przejdzie gruntowną modernizację, dzięki której ruch pociągów stanie się szybszy, bezpieczniejszy i bardziej wydajny. Nowoczesne systemy sterowania ruchem oraz nowa nastawnia to początek wielkich zmian, które szczególnie odczują przewoźnicy towarowi. Sprawdź szczegóły tej inwestycji!
Tomasz Łotowski / PKP
Co obejmie modernizacja stacji w Sokółce?
Podlaska stacja kolejowa w Sokółce czeka na istotną modernizację. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę zaawansowanych komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym, które znacząco poprawią bezpieczeństwo oraz wydajność ruchu pociągów, zwłaszcza towarowych.
W ramach inwestycji planowane jest:
- wdrożenie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem,
- częściowa przebudowa torów oraz rozjazdów,
- budowa nowej nastawni, centralizującej sterowanie ruchem z jednego punktu.
Obecnie ruch kolejowy na sokólskiej stacji nadzorują trzy nastawnie, jednak po zakończeniu inwestycji kontrola będzie odbywać się centralnie z jednego, nowoczesnego centrum. W przyszłości budynek ten może zostać rozbudowany w lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.
Korzyści dla transportu towarowego
Sokółka to kluczowy węzeł kolejowy województwa podlaskiego, łączący linie kolejowe z Białegostoku, Suwałk oraz Kuźnicy, w tym także ważną szerokotorową linię do kolejowego przejścia granicznego z Białorusią. Dzięki centralizacji sterowania łatwiejsze i szybsze będzie obsługiwanie składów kierujących się do licznych bocznic towarowych, takich jak szerokotorowa linia prowadząca do bocznicy Orlen w Bufałowie.
Oprócz modernizacji samej stacji w Sokółce prace obejmą również przebudowę 8 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów) na odcinku linii od stacji Geniusze do granicy państwa. Zwiększone zostaną również możliwości prowadzenia ruchu pociągów na szerokim torze poprzez uruchomienie mijanki w miejscowości Czuprynowo.
Kontynuacja poprzednich inwestycji
Jak wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., linia szerokotorowa Geniusze-Kuźnica była modernizowana już w latach 2019-2023, kiedy to przebudowano 27 km torów, 16 obiektów inżynieryjnych oraz tyle samo przejazdów kolejowo-drogowych. Stacje w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach zostały przystosowane do obsługi składów o długości nawet 1050 metrów. Aktualne prace mają na celu dokończenie projektu, zapewniając pełną funkcjonalność techniczną i eksploatacyjną.
Roboty na stacji Sokółka mają zakończyć się w sierpniu 2028 roku.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl