Konsultacje były, ale dawno
Białostocka Rada Działalności Pożytku Publicznego zarzuca magistratowi, że nie skonsultowano z nią regulaminu nowej siedziby organizacji pozarządowych, która niedługo zostanie otwarta przy ul. św. Rocha 3 (więcej o siedzibie:
Nowa siedziba pozarządówek oddana do użytku).
- Mimo wielu próśb, do dnia dzisiejszego BRDPP nie otrzymała do zaopiniowania i konsultacji obowiązującej wersji regulaminu dot. korzystania z pomieszczeń nowej siedziby organizacji pozarządowej. W 2016 r. BRDPP otrzymała projekt wypracowany kilka lat temu przez Zespół Konsultacyjny w Białymstoku, oceniając, iż nie spełnia on oczekiwań białostockich organizacji oraz przekazała przedstawicielom prezydenta uwagi i proponowane zmiany, celem zapewnienia równości i transparentności w dostępności do zasobów siedziby – mówi Paweł Backiel, przewodniczący BRDPP.
Okazuje się jednak, że cały proces stworzenia nowej siedziby – prawie 10 lat – trwał tak długo, że gdy opracowywano regulamin, to BRDPP nawet nie funkcjonowała. Był on jednak konsultowany z innymi organizacjami pozarządowymi, które tak naprawdę były współautorami zasad.
- Sprawy użytkowania tego budynku były konsultowane z organizacjami pozarządowymi już w 2012 r. Wtedy powołano specjalny zespół, którego pracami kierowała ówczesna zastępczyni prezydenta Renata Przygodzka. Odbył się szereg spotkań na których organizacje m.in. wypełniały ankiety. Udało się wówczas wypracować pewną propozycję regulaminu, która została zaakceptowana przez organizację pozarządowe – mówi Urszula Mirończuk, rzecznik prezydenta Białegostoku, która brała udział w powstawaniu regulaminu.
Zmiany nie są potrzebne
Nasuwa się jednak pytanie, czy ze względu na tak długi okres oczekiwania na otwarcie siedziby, nie należałoby raz jeszcze przyjrzeć się regulaminowi.
- Gdy dziś czytamy wypracowaną wtedy propozycję, nie dostrzegamy potrzeby zmiany. Nic się właściwie tam nie zmienia. Ewentualne redakcyjne poprawki zostaną wprowadzone, bo dokument jeszcze nie został przyjęty zarządzeniem prezydenta. Nie widzimy potrzeby, żeby do tego wracać. Te zasady wypracowane zostały w sposób partycypacyjny. To jest w dużej mierze przeniesienie reguł z obecnie działającej przy ul. Świętokrzyskiej siedziby organizacji pozarządowych – tłumaczy Urszula Mirończuk.
Inna sprawa to fakt że wprowadzany zarządzeniem prezydenta dokument, nie musi być w żaden sposób konsultowany i zatwierdzany. Siedziba pozarządówek ma rozpocząć działanie około 10 grudnia. NGO'sy będą mogły tam rezerwować pomieszczenia na różne wydarzenia. Będą miały też swoje szafki i magazyn, żeby przetrzymywać materiały.