Biznes

Wróć

Ranking Zakładów Mleczarskich

2004-12-08 00:00:00
Spółdzielnia Mleczarska MLEKPOL znalazła się na drugiej pozycji w ogłoszonym dziś w Warszawie Rankingu Zakładów Mleczarskich. Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA z Wysokiego Mazowieckiego zajęła miejsce trzecie.
Ranking opracował dwutygodnik AgroTrendy, oceniając wyniki firm za 2003 rok. Wzięły w nim udział 54 przedsiębiorstwa branży mleczarskiej. Oceniane one były w dziewięciu kategoriach, m.in. przychodów ze sprzedaży netto, dynamiki przychodów ze sprzedaży, rentowności sprzedaży, zysku operacyjnego a także nakładów inwestycyjnych i udziału eksportu w przychodach ze sprzedaży. Tytuł Lidera Branży Mleczarskiej przypadł firmie Danone z Warszawy. Wiceliderem jest grajewski MLEKPOL, który wyprzedził SM Mlekovita. W oparciu o wyniki rankingu, jego organizatorzy wskazują na grupę trzech silnych zakładów, które mają 20% sprzedaży całej branży. Grajewski MLEKPOL, który w 2003 roku skupił 595 mln litrów surowca, wyprzedził SM Mlekovita - niecałe 521 mln.
SM MLEKPOL to największa polska spółdzielnia mleczarska, w której skład wchodzi sześć zakładów przetwórczych w: Grajewie, Kolnie, Mrągowie, Sejnach, Augustowie i Zambrowie. Jest producentem popularnych i cenionych na rynku marek: łaciate oraz Milko. MLEKPOL znajduje się na 39 pozycji w rankingu najcenniejszych prywatnych firm działających w Polsce opublikowanej przez Businessman Magazine, natomiast marka łaciate znalazła się na 12 pozycji w gronie stu polskich najbardziej cenionych marek w rankingu opracowanym przez Pentor.
Natomiast SM MLEKOVITA została niekwestionowanym liderem eksportu wśród przedsiębiorstw branży mleczarskiej z 36,13% udziałem eksportu w przychodach ze sprzedaży i maksymalną liczbą punktów w tej kategorii - 20.
SM MLEKOVITA zdobyła również trzecie miejsce w kategorii przychodów ze sprzedaży w 2003r. z wynikiem 811 mln zł, co obrazuje skalę działalności przedsiębiorstwa i jego pozycję rynkową.
Czołowa dwudziestka firm otrzymywała w każdej kategorii odpowiednio od 20 punktów za pierwsze, do jednego punktu za miejsce dwudzieste. Suma punktów, przyznanych w poszczególnych kategoriach decydowała o miejscu na liście najlepszych przedsiębiorstw branży.