Ranking najcenniejszych polskich marek. Podlaskie firmy w czołówce
Ranking najcenniejszych polskich marek w tegorocznej edycji wziął pod uwagę aż 220 największych przedsiębiorstw z różnych branży. Stworzony przez dziennik Rzeczpospolita ranking objął również kilka czołowych, podlaskich firm.
SM Mlekpol
Branża spożywcza
Pod koniec maja ukazało się XV zestawienie Rankingu najcenniejszych polskich marek. W gronie 220 cennych marek znalazły się także te z województwa podlaskiego.
W kategorii Branża spożywcza 2. miejsce zajęła wywodząca się z Grajewa, spółdzielnia mleczarska Mlekpol. Jej szacunkowa wartość to 554,1 mln zł.
Na 3. miejscu uplasowała się Żubrówka, za którą stoi CEDC International. Wywodząca się z Puszczy Białowieskiej marka alkoholu wysokoprocentowego, wyceniana jest na 363,8 mln zł. Tym samym stała się najcenniejszą polską marką alkoholową, ujętą w rankingu.
Kolejną podlaską marką jest Mlekovita, która zajęła 7. miejsce. Szacunkowa jej wartość to 267 mln zł.
W rankingu przodują spółdzielnie mleczarskie - kolejną ujętą jest Piątnica. Pochodząca z powiatu łomżyńskiego marka zajęła 19. miejsce, natomiast jej wartość wyceniana jest na 129,4 mln zł.
Inną podlaską marką jest piwo Łomża. Marka należąca do polskiej spółki piwowarskiej Van Pur, zajęła 26. miejsce. Jej szacunkowa wartość to 96,8 mln zł.
Miejsce 1. w branży spożywczej zajęła marka Sokołów, która wyceniana jest na 747,6 mln zł. Producent mięsa pochodzi z Sokołowa Podlaskiego (woj. mazowieckie).
Ranking ogólny
W kategorii ogólnej rankingu 1. miejsce zajął Orlen. Polski koncern paliwowo-energetyczny wyceniany jest na 9,8 miliardów zł.
Jeżeli chodzi o podlaskie marki - najwyższej w rankingu ogólnym został umieszczony Mlekpol, który zajął 31. miejsce. Tuż za nim jest Żubrówka, która uplasowała się na 39. pozycji.
Wywodząca się z Wysokiego Mazowieckiego spółdzielnia mleczarska Mlekovita, zajęła 47. miejsce.
Poza pierwszą 50-tką z podlaskich firm jest także Unibep. Przedsiębiorstwo budowlane z Bielska Podlaskiego zajęło 57. miejsce, natomiast jego wartość wyceniana jest na 213,6 mln zł.
Piątnica w rankingu ogólnym zajęła 89. miejsce. Tuż za nią pojawił się podlaski Pronar - producent maszyn rolniczych wyceniany jest na 113,3 mln zł. Wywodząca się z Narwi (powiat hajnowski) marka zajęła 91. miejsce.
Do pierwszych 100 marek załapała się także Łomża - zajmując 98. miejsce.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl