Aktualności

Wróć

Rail Baltica. Wszystkie wiadukty kolejowe są już otwarte [ZDJĘCIA]

2024-04-30 20:33:12
Większość dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica jest już użytkowana. Dwa nowe wiadukty zwiększające bezpieczeństwo otwarto w miejscowościach Dąbrowa-Łazy i Szepietowo-Janówka.
Artur Lewandowski / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Do użytku mieszkańców oddano 22 z 25 wiaduktów budowanych przez PKP Polskie Linie Kojelowe S.A. na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. Kolejne nowe wiadukty drogowe udostępniono w miejscowościach Dąbrowa-Łazy i Szepietowo-Janówka w gminie Szepietowo. Tym samym pomiędzy Czyżewem a Łapami otwarte dla ruchu samochodów są już wszystkie zaplanowane skrzyżowania dwupoziomowe. To jeden z efektów modernizacji międzynarodowej trasy kolejowej – dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn na wskazanym odcinku zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Kierowcy nie zatrzymują się już przed torami.


Wiadukt w Dąbrowie-Łazach

Wiadukt w Dąbrowie-Łazach ma 80 metrów długości, a wraz z drogami dojazdowymi liczy prawie 900 metrów. Zapewnia drogę o jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy.

Obiekt sąsiaduje z przystankiem kolejowym, dlatego dla wygodnej i bezpiecznej komunikacji wykonano schody oraz pochylnie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Są też wygrodzone ścieżki z antypoślizgową nawierzchnią oraz parking dla podróżnych przesiadających się na kolej z samochodów.

Koszt budowy wiaduktu to 24,7 miliona złotych.


Wiadukt w pobliżu wsi Szepietowo-Janówka

W pobliżu wsi Szepietowo-Janówka zbudowano wiadukt nad torami i przebudowano układ komunikacyjny w rejonie dawnego przejazdu. Przeprawa wraz z dojazdami ma 1100 metrów długości. Wiadukt prowadzi nad linią kolejową i równoległymi do torów nowymi odcinkami dróg lokalnych.

Koszt wykonanych prac to prawie 20 milionów złotych.


Bezkolizyjne skrzyżowania = wygoda i bezpieczeństwo

Z puli 25 bezkolizyjnych skrzyżowań przeznaczonych dla ruchu samochodów, w budowie pozostają tunele pod torami w Łapach i Baciutach oraz wiadukt nad linią kolejową w Trypuciach.

Dodatkowe przeprawy przez tory dla pieszych i rowerzystów zapewni 14 przejść podziemnych, zlokalizowanych w większości przy stacjach i przystankach. Na części oddanych do ruchu obiektów prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe.

Budowa dwupoziomowych przepraw przez tory to jeden z istotnych elementów modernizacji linii kolejowej Rail Baltica, mający szczególne znaczenie dla lokalnej społeczności. Wiadukty zastępują dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed torami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie ruchu pociągów, które po zakończeniu wszystkich prac na linii będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Skorzystają także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość prac to prawie 3,4 miliarda złotych, ich zakończenie zaplanowano na ten rok. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę – (Connecting Europe Facility – CEF).
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl