Aktualności

Wróć

Rail Baltica. Powstały 2 nowe wiadukty kolejowe za 42,4 miliona złotych [ZDJĘCIA]

2024-04-15 13:46:00
Jeden ma 115, a drugi 100 metrów długości. Mowa o wiaduktach kolejowych, które wybudowano na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. W których dokładnie lokalizacjach?
Paweł Mieszkowski / PKP PLK S.A.
Wiadukty w gminie Czyżew i Sokoły

Dąbrowa-Kity w gminie Czyżew i Porośl-Kije w gminie Sokoły - to właśnie tutaj lokalne drogi poprowadzono nad linią kolejową. Kierowcy podróżujący z Warszawy do Białegostoku mogą jechać wygodnie, bez obaw o nadjeżdżające pociągi. Dwupoziomowe skrzyżowania zwiększają bezpieczeństwo i usprawniają ruch (zarówno drogowy, jak i kolejowy).

- Budowa dwupoziomowych przepraw przez tory to jeden z istotnych elementów modernizacji linii kolejowej Rail Baltica. Wiadukty w Dąbrowie-Kitach i Porośli-Kijach zastąpiły dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed torami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie ruchu pociągów, które po zakończeniu wszystkich prac na linii, będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Skorzystają więc nie tylko lokalni mieszkańcy, ale także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie - wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew – Białystok powstanie 25 skrzyżowań dwupoziomowych.

Szczegóły inwestycji

Wiadukt nad torami w Dąbrowie-Kitach ma 115 metrów długości, a wraz z drogami dojazdowymi – 640 metrów. Jest jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. Dwupoziomowe skrzyżowanie zostało zbudowane w sąsiedztwie przystanku kolejowego. Wygodną komunikację podróżnym zapewniają schody oraz pochylnie, przygotowane dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ułatwieniem w codziennych dojazdach jest parking samochodowy na 22 miejsca. Koszt budowy obiektu to 25,8 miliona złotych.

Natomiast mieszkańcy wsi Porośl-Kije korzystają z wiaduktu o długości ponad 100 metrów (440 metrów z drogami dojazdowymi).Tu także jest jezdnia po jednym pasie ruchu i ciąg pieszo-rowerowy. Układ komunikacyjny wiaduktu umożliwia przejazd nad linią kolejową oraz połączenie z drogami równoległymi po obu stronach torów. Koszt budowy obiektu to 16,6 miliona złotych.

Budowa obu wiaduktów kosztowała łącznie 42,4 miliona złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały inwestycję ze wsparciem unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę.

Zakończenie prac w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok (wartych prawie 3,4 miliarda złotych) zaplanowano na ten rok.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl