Rail Baltica: nowe perony i nowe tory
Już za kilka dni podróżujący pociągami będą mogli skorzystać z nowych torów i peronów. Zwiększy się też bezpieczeństwo podróżnych.
Justyna Fiedoruk
Nowe perony niedługo dostępne
W niedzielę (10.03) podróżni będą mieli okazję skorzystać z nowych peronów, a pociągi pojadą nowym torem i po 300-metrowym moście na Bugu między Sadownem a Czyżewem (linia Warszawa – Białystok). Nowe urządzenia sterowania z kolei zwiększą bezpieczeństwo pasażerów. Są to pierwsze efekty modernizacji na 35-kilometrowym odcinku Rail Baltica.
W ramach inwestycji przebudowano perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystankach Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. Znajdują się tam także wiaty i ławki, oprócz tego zamontowano funkcjonalne oświetlenie. Podróż mają ułatwić również tablice informacyjne i nagłośnienie.
- W Małkini nowe przejście podziemne zastąpi starą kładkę. Jest już gotowa konstrukcja pod dwoma torami. W marcu roboty przeniosą się na drugą stronę stacji – informuje Biuro Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wybudowano nawet most
Na odcinku Sadowne - Czyżew wybudowano nowy most na Bugu, który jest jednym z ciekawszych obiektów powstałych w ramach tej inwestycji. Dzięki temu zlikwidowane jest tzw. wąskie gardło, czyli jednotorowa przeprawa przez rzekę. Most ma 300 metrów i zrobiony jest z 5 kilkudziesięciometrowych przęseł o wysokości 12 m, jego waga sięga 3 tys. ton.
- Jeszcze w marcu rozpocznie się rozbiórka starego obiektu, a w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja. Nowe mosty na Bugu umożliwią przejazdy większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych. Na modernizowanym odcinku wybudowane zostały także nowe mosty nad rzeką Bojewką i Nową Treblinką – podaje PKP.
Na modernizowanym odcinku o długości 35 km ułożone zostały nowe tory oraz sieć trakcyjna. Do tego zamontowano 40 nowych rozjazdów, wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania, zapewniający sprawne kursowanie składów w warunkach zimowych. W Małkini utworzono także lokalne centrum sterowania. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo korzystających z usług PKP.
Po zakończeniu wszystkich modernizacji i prac oraz otrzymaniu niezbędnych zgód pociągi pasażerskie na trasie Sadowne - Czyżew pojadą z prędkością 160km/h, z kolei towarowe – 120 km/h.
Koszt modernizacji odcinka Sadowne - Czyżew sięga 569 mln zł netto. W marcu roboty przeniosą się na drugi tor. Zakończenie robót zaplanowano w II kwartale 2020 r.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl