Aktualności

Wróć

Rail Baltica. Jak postępują prace na podlaskim odcinku trasy?

2022-12-06 13:38:56
Trasa Czyżew-Białystok to kolejny modernizowany odcinek międzynarodowej linii Rail Baltica. Przebudowywane stacje i przystanki zapewnią wygodne podróże, a dwupoziomowe skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
PKP PLK S.A.
Roboty na podlaskim odcinku Rail Baltica prowadzone są przy maksymalnie możliwym ruchu pociągów. Na ponad siedemdziesięciokilometrowym odcinku od Czyżewa do Białegostoku budowane są nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Lepszy dostęp do kolei i wygodę podróżnych zapewni przebudowa 6 stacji i 12 przystanków. Ponadto efektem modernizacji będą szybsze podróże, wzrost bezpieczeństwa, a także sprawniejszy przewóz towarów.

W stolicy Podlasia, czyli w Białymstoku widać zmiany na stacji. Budowane jest przejście podziemne, które umożliwi lepszą komunikację od dworca na perony i drugą stronę stacji. Tunel wyposażony będzie w schody ruchome oraz windy. Widać już zarys pierwszego nowego peronu. Przebudowywany jest układ torowy – wymienionych zostanie 55 km torów i zamontowane 144 rozjazdy.

Na stacjach i przystankach budowane są nowe wyższe perony, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Montowane są wiaty, oznakowanie i oświetlenie LED. Zaplanowano instalację systemu informacji pasażerskiej oraz monitoring. Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano przebudowę 38 peronów.

Przejścia podziemne będą w 14 lokalizacjach. Umożliwią bezpieczną komunikację na perony. Zaawansowane są budowy w Czyżewie i Szepietowie. Postępują prace na przystankach Zielone Wzgórza i Bojary oraz stacji w Raciborach. Rozpoczęto budowę przejść również w Uhowie i Łapach.

Dwupoziomowe skrzyżowania dróg z torami zastępują wszystkie przejazdy w poziomie szyn i zwiększają bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Kierowcy korzystają już z wiaduktów nad torami w Uhowie i Szepietowie. Mieszkańcy zyskają kolejne przejazdy nad lub pod torami. Prace toczą się na 16 z 25 zaplanowanych budów wiaduktów drogowych i kolejowych m.in. w Klepaczach, Niewodnicy, Barszczówce, Porośli-Kijach, Jabłoni Kościelnej i Czyżewie.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie prac planowane jest na 2023 r., a stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany jest ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę – (Connecting Europe Facility – CEF).
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl