Rail Baltica coraz bliżej Białegostoku. Zielone światło dla kluczowego odcinka
Nowoczesna kolej coraz bliżej Białegostoku. Wojewoda podlaski właśnie dał zielone światło dla 22-kilometrowego odcinka trasy Rail Baltica, która połączy Białystok z Ełkiem. To kluczowy fragment międzynarodowej magistrali, po której pociągi mają pędzić z prędkością 200 km/h. Inwestycja zmieni nie tylko oblicze transportu, ale i codzienność mieszkańców regionu.
Krzysztof Zdanuczyk / Podlaski Urząd Wojewódzki
Szybciej, nowocześniej, bezpieczniej
To już oficjalne. Wojewoda podlaski Jacek Brzozowski wydał decyzję lokalizacyjną dla kolejnego fragmentu międzynarodowej trasy Rail Baltica. Chodzi o 22-kilometrowy odcinek między Białymstokiem a Ełkiem, który przebiega przez miasto Białystok oraz gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Inwestycja o ogromnej skali, szacowana na niemal 6 miliardów złotych, ma zmienić oblicze kolei w północno-wschodniej Polsce.
Decyzja lokalizacyjna to milowy krok w kierunku modernizacji trasy kolejowej E75. Na odcinku objętym dokumentem powstaną między innymi nowe perony, mosty kolejowe i drogowe, wiadukty oraz nowoczesna infrastruktura techniczna. Jak zapowiada wojewoda Brzozowski, celem jest stworzenie linii, po której pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h. I to w sposób bezpieczny, szybki oraz komfortowy.
– To inwestycja nie tylko w infrastrukturę, ale przede wszystkim w jakość życia mieszkańców Podlasia i Warmińsko-Mazurskiego. A tak naprawdę wszystkich, którzy będą chcieli odwiedzać nasz region – podkreślił wojewoda.
Co powstanie na 22-kilometrowym odcinku?
Zakres planowanych prac jest imponujący. Wśród przewidzianych elementów znajdują się:
- nowe perony z infrastrukturą pasażerską (wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne) w Białymstoku Starosielcach, Dobrzyniewie Dużym, Fastach, Bacieczkach i Borsukówce,
- 3 nowe mosty kolejowe,
- 2 mosty drogowe,
- 5 wiaduktów drogowych i 3 kolejowe,
- przebudowa dróg i przejazdów,
- nowoczesna infrastruktura techniczna: urządzenia srk, sieci trakcyjne, elektroenergetyczne, światłowodowe i stacje transformatorowe,
- ekrany akustyczne chroniące mieszkańców przed hałasem.
Cała linia w trzech etapach
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podzieliły inwestycję na trzy części. W czerwcu wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną dla pierwszego, 23-kilometrowego odcinka w rejonie Grajewa. W sierpniu spodziewany jest wniosek dotyczący trzeciego fragmentu, przebiegającego przez powiat moniecki.
Prace prowadzone będą równolegle, tak by maksymalnie przyspieszyć modernizację całej 100-kilometrowej trasy Białystok – Ełk. Termin zakończenia inwestycji został wyznaczony na 2029 rok.
Z Białegostoku do Warszawy w 90 minut. A wkrótce jeszcze szybciej?
Rail Baltica to element szeroko zakrojonych działań infrastrukturalnych na Podlasiu. Niedawno zakończono modernizację trasy kolejowej Białystok – Czyżew, dzięki której podróż do Warszawy trwa obecnie zaledwie 1 godz. i 30 minut. A to jeszcze nie koniec usprawnień.
– Pociągów typu sprinter ma być coraz więcej – zapowiedział poseł Krzysztof Truskolaski. – Nowoczesna kolej to realna alternatywa dla transportu drogowego, a zarazem impuls dla rozwoju regionu i turystyki.
Największa inwestycja PKP PLK
Wartość modernizacji odcinka Białystok – Ełk jest szacowana na około 6 miliardów złotych. To największy projekt w historii PKP PLK, współfinansowany ze środków unijnych. Modernizacja tej trasy nie tylko skróci czas przejazdu, ale też poprawi dostępność komunikacyjną wschodniej Polski i otworzy nowe możliwości dla przewozów międzynarodowych w kierunku Litwy, Łotwy i Estonii.
Rail Baltica to strategiczna oś transportowa, która ma połączyć Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Dzięki kolejnym decyzjom administracyjnym ten ambitny plan staje się coraz bardziej realny, również dla mieszkańców Podlasia.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl