Rail Baltica. 3 nowe przejścia podziemne pod torami
Na odcinku trasy Rail Baltica pomiędzy Białymstokiem a Warszawą powstaną kolejne bezpieczne przejścia pod torami.
PKP PLK
- Mieszkańcy miejscowości Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe i Trypucie wygodniej i bezpieczniej dotrą do pociągów na linii kolejowej Rail Baltica Warszawa – Białystok. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę nowych przejść pod torami - zapowiada Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace obejmą budowę niezbędnego układu komunikacyjnego, w tym drogi dojścia, schody i pochylnie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Obiekty zastąpią dotychczasowe przejścia w poziomie szyn, dzięki czemu wzrośnie poziom bezpieczeństwa. Tunele będą czytelnie oznakowane i dobrze oświetlone. Z efektów inwestycji skorzystają także osoby łączące podróż rowerem i pociągiem. Na potrzeby rowerzystów wybudowane zostaną stojaki dla rowerów.
Pierwsze prace przy budowie przejść pod torami zaplanowano na początek 2024 roku. Obiekty będą gotowe do końca przyszłego roku.
Na odcinku kolei Czyżew – Białystok powstanie łącznie 39 obiektów bezkolizyjnych w tym 14 przejść pod torami m.in. w Czyżewie, Szepietowie, Uhowie, Łapach, Raciborach, Bojarach, na nowym przystanku Zielone Wzgórza, a także skrzyżowań bezkolizyjnych, w tym 4 wiadukty kolejowe, 17 wiaduktów drogowych, 2 mosty drogowe oraz 2 tunele drogowe, m.in. w Klepaczach, Niewodnicy, Barszczówce, Porośli-Kijach, Jabłoni Kościelnej i Czyżewie.
Wartość prac na trasie Czyżew – Białystok wynosi 3,4 mld zł, jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl