Przyjazna Szkoła uczy dobroci od najmłodszych lat
Dobiega końca I edycja ogólnopolskiej akcji Warto Być Dobrym organizowanej przez Stowarzyszenie Przyjazna Szkoła, w której dzieci uczą jak być dobrym. W tym roku w akcji przeprowadzonej pod patronatem Minister Edukacji Narodowej oraz UNESCO wzięło udział aż 500 tysięcy dzieci z 1500 szkół z całej Polski. Ideą kampanii jest promowanie wśród uczniów działań prospołecznych i postaw obywatelskich.
materiały organizatora
Warto Być Dobrym to największa interdyscyplinarna kampania w Polsce, której głównym celem jest propagowanie i szerzenie dobra wśród dzieci a następnie za ich pośrednictwem wśród społeczności lokalnych. Program prowadzony jest nieprzerwanie od 10 lat - w tym roku po raz pierwszy zorganizowano akcję na terenie całego kraju. Jej trzon stanowi konkurs adresowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, w którym dzieci rywalizują spełniając dobre uczynki.
Dzieci w całej Polsce wykonały kilka milionów dobrych uczynków, a akcja stała się też pewnego rodzaju akademią wolontariatu. Dzieci na specjalnych lekcjach uczyły się czym są organizacje pozarządowe, co to jest wolontariat i jak można pomagać, będąc wolontariuszem. Zyskało na tym tysiące lokalnych organizacji, do których dzieci po raz pierwszy przychodziły pomagać.
W województwie podlaskim akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem - w konkursie wzięło udział aż 60 placówek dydaktycznych z miast takich jak Białystok i Suwałki, a także z mniejszych miejscowości w regionie. Szczególnie dużym entuzjazmem wykazali się najmłodsi uczestnicy - najwięcej zgłoszeń nadesłano ze szkół podstawowych.
Dzięki Akcji udało się w tym roku dotrzeć do 500 tysięcy dzieci i około miliona rodziców, promując wśród nich wartości skupione w trzech obszarach - pomoc drugiemu człowiekowi (ja i bliźni), zaangażowanie w środowisko klasy, szkoły, społeczność lokalną (ja i społeczność) oraz działania globalne na rzecz praw człowieka i ochrony środowiska (ja i świat). Dzieci uczą się, że czynienie dobra może dawać radość, satysfakcję i bardzo często jest wynagradzane.
Przed rozpoczęciem akcji wszystkie szkoły otrzymały specjalnie przygotowany rower firmy KROSS. Dzieci w swoich klasach wybierały ucznia, który wykazał się największą aktywnością w całym semestrze. Nagrodę rozlosowywano wśród finalistów w każdej szkole. Oprócz tego, placówki otrzymały pakiety edukacyjne jako wsparcie dla bibliotek - Akademia Umysłu 2. 10 najbardziej zaangażowanym szkołom Stowarzyszenie przekaże po dziesięć tysięcy złotych do przeznaczenia na cele pożyteczne w skali społeczności lokalnej. Podstawą otrzymania wsparcia finansowego są projekty złożone przez uczniów.
Co więcej, każda szkoła otrzymała baner akcji z miejscem na umieszczenie 52 naklejek - cegiełek informujących o lokalnym sponsorze. Wartość każdej cegiełki to 100 zł. Darczyńcami mogą zostać zarówno instytucje, jak i osoby prywatne - z zastrzeżeniem, że w jednej szkole można wykupić tylko jedną cegiełkę. Pieniądze zbierane w ten sposób zostają przekazane na realizację kolejnej edycji akcji.
Magdalena Gorbacz
magda.g@bialystokonline.pl