Przez Podlaskie przebiega najdłuższy fragment trasy Via Baltica. Jak idą roboty?
Trwa budowa drogi ekspresowej S61. To najdłuższy, bo 214-kilometrowy fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica.
GDDKiA w Białymstoku
Spośród 10 realizowanych odcinków Via Baltici, na 8 prace są już prowadzone lub wkrótce się rozpoczną, a na dwóch trwa procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Najkorzystniej wypadają odcinki: Śniadowo - Łomża Południe z zaawansowaniem rzeczowym na poziomie ok. 60%, od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk (43%) i od obwodnicy Stawisk do Szczuczyna (56%). Te trzy odcinki mają być gotowe w III kwartale przyszłego roku - informuje białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Z kolei na odcinkach, gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, terminy uległy przesunięciu. Odcinek Suwałki - Budzisko ma być gotowy w III kwartale 2022 r., natomiast fragment Podborze - Śniadowo w III kwartale 2023 r.
Mniej więcej w środku pod względem zaawansowania robót jest 24-kilometrowy fragment Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszek. Ten w ubiegłym tygodniu wizytowali Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury oraz jego litewski odpowiednik, minister komunikacji Jarosław Narkiewicz.
Zaawansowanie prac na trasie pomiędzy Suwałkami a Budziskiem to około 17 procent. Obecnie trwa tam odhumusowanie (zdejmowanie żyznej warstwy ziemi), wymiana gruntów słabonośnych, wykopy, nasypy i wzmocnienie podłoża kolumnami. Przy robotach mostowych prowadzone są prace wzmacniające oraz zbrojeniowe.
Na budowie pracuje średnio 384 osób (w tym 65 osób to zespół projektowy).
Między obwodnicą Suwałk a granicą państwa w Budzisku budowane są obecnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda (plus pas awaryjny). Powstają też dwa węzły - Suwałki Północ i Szypliszki, a projekt przewiduje też dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) - Żubryn i Budzisko. Na całym odcinku wybudowane zostaną 34 obiekty inżynierskie, z tego w ciągu S61 - 23 (2 estakady, 10 wiaduktów, 11 przejść dla zwierząt).
Kontrakt budowlany opiewa na 1,04 mld zł, a wysokość dofinansowania z funduszy UE dla całego odcinka od Szczuczyna do Budziska (łącznie z odcinkami w woj. warmińsko-mazurskim) wynosi 742,8 mln euro.
Po ukończeniu wszystkich prac S61 będzie miała 214 km. Kierowcy w województwie podlaskim już korzystają z 3 odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki - Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z blisko 13 km, obwodnicy Suwałk, a od maja z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości 8 km - podlicza GDDKiA.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl