Przez kilka dni kontaktowała się z oszustem. Straciła 200 tys. zł
Kobieta zainstalowała na telefonie aplikację do zdalnej obsługi urządzenia. W ten sposób dała przestępcom dostęp do swojego konta i straciła ogromne oszczędności.
Pixabay
Na początku czerwca 65-letnia mieszkanka Łomży padła ofiarą oszustwa. Cała sytuacja rozpoczęła się, gdy do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust przejął kontrolę nad jej zaufaniem, oferując założenie nowego konta w innym banku i przelanie tam wszystkich zgromadzonych oszczędności. Jego obietnice zabezpieczenia pieniędzy sprawiły, że kobieta uwierzyła w jego intencje.
Następnie oszust przekonał 65-latkę do zainstalowania na swoim komputerze aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Kiedy już to zrobiła, uruchomiła aplikację bankową na swoim telefonie. Zalogowała się do bankowości elektronicznej i wykonywała wszystkie polecenia podane przez oszusta. Z niepokojem musiała zauważyć, że mężczyzna widział i kontrolował wszystkie operacje na swoim własnym urządzeniu.
W momencie, gdy konta kobiety zostały zablokowane przez bank, oszust namówił ją do kontaktu z infolinią, by prosić o odblokowanie. Podając fałszywe informacje, twierdziła, że wszystkie operacje wykonywała samodzielnie i świadomie.
Przez długie dni oszust codziennie kontaktował się z 65-latką, informując, że jej pieniądze wkrótce wpłyną na nowe konto, gdy tylko zostanie odblokowane. Niestety, rzekomy pracownik banku nagle przestał dzwonić. Po kilku godzinach otrzymała wiadomość z jednego z banków w którym posiadała oszczędności, że stan jej konta wynosi zero, a dodatkowo posiada debet na 7300 zł. Kobieta sprawdziła drugie konto, gdzie również zauważyła wypłatę środków. Kobieta odkryła, że utraciła ponad 188 tys. zł, rozproszonych w różnych walutach.
W poniedziałek (19.05) w końcu zebrała się na odwagę i zgłosiła sprawę oszustwa miejscowym policjantom, którzy przystąpili do dochodzenia w tej sprawie.
To zdarzenie pokazuje, jak istotne jest zabezpieczanie swoich danych i zachowanie ostrożności podczas kontaktów telefonicznych, szczególnie gdy dotyczą one finansów. Oszuści stale opracowują nowe metody, aby wykorzystać niewiedzę i zaufanie innych ludzi. Warto pamiętać, że banki nigdy nie będą prosić o podanie poufnych danych lub żądać instalacji aplikacji zdalnego dostępu do urządzeń.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl