Przebudowa zakończona. Dworzec Kuźnica Białostocka już otwarty
Przebudowa dworca kolejowego w Kuźnicy trwała 2 lata i kosztowała 22 mln zł. Co się zmieniło?
PKP S.A.
Odmieniony dworzec już gotowy
We wtorek (19.07) odbyło się oficjalne otwarcie nowego dworca kolejowego w Kuźnicy (powiat sokólski). Inwestycja trwała nieco ponad 2 lata, a w tym czasie wygląd zmieniła w szczególności elewacja dworca. Wykonano ją z płyt systemowych w kolorach melanżowo-szarym oraz pomarańczowym, co nadało obiektowi charakterystycznego wyglądu. W szarej kolorystyce utrzymano również nowe okna i drzwi. Nowym akcentem są podświetlane napisy z nazwą dworca oraz iluminacja podkreślająca jego bryłę w nocy.
Wiele zmian zaszło wewnątrz budynku. Nowocześnie urządzono strefę obsługi podróżnych, która znajduje się na parterze budynku. Na ścianach i charakterystycznych kolumnach dominują melanżowe szarości przypominające wyglądem beton architektoniczny, przełamane bielą posadzki oraz sufitu. W klimatyzowanym holu-poczekalni podróżni znajdą ławki, tzw. przysiadki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, defibrylator oraz zegar. Dworzec wyposażono również w nowy system informacji głosowej, dzięki czemu komunikaty są lepiej słyszalne. W sąsiedztwie holu zlokalizowano toalety dla podróżnych oraz pomieszczenie dla kasy biletowej. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmują biura Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej oraz PKP CARGO.
– Kuźnica Białostocka to kolejny dworzec w Polsce, który stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. Dzięki inwestycji zyskał on całkowicie nową estetykę oraz stał się funkcjonalny, nowoczesny i bezpieczny. Jestem przekonany, że spełni on oczekiwania podróżnych oraz Straży Granicznej i Służby Celno-Skarbowej, które mają na nim swoją siedzibę. Tak zagospodarowana przestrzeń to dowód na to, że nieruchomości kolejowe mogą służyć także innym ważnym celom związanym z działalnością państwa i samorządów – mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Przebudowa kosztowała 22 mln zł
Oprócz nowego wyglądu, dworzec stał się bardziej funkcjonalny - teraz jest w pełni przystosowany dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wdrożono ułatwiające korzystanie z dworca rozwiązania techniczne, takie jak m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille'a oraz drzwi automatyczne prowadzące do holu dworca.
Dzięki inwestycji zwiększył się również poziom bezpieczeństwa w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu. Było to możliwe po zamontowaniu nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych. Podczas inwestycji wdrożono również rozwiązania przyjazne środowisku. Przeprowadzono kompleksową termomodernizację budynku, ocieplając go oraz wymieniając ślusarkę okienną i drzwiową na nową. Nad wejściami do holu pojawiły się kurtyny powietrzne ograniczające, w szczególności w zimie, wychładzanie strefy obsługi podróżnych. Warto wspomnieć również o systemie inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje urządzeniami i instalacjami na dworcu, dbając jednocześnie o optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej.
Sporo zmian czeka na podróżnych również przed budynkiem. Wymieniono nawierzchnię parkingu oraz chodników. Na nowo zaaranżowano skwer znajdujący się na północ od dworca, gdzie stworzono przestrzeń rekreacyjną z alejkami spacerowymi, ławkami oraz zielenią.
- Kuźnica Białostocka to drugi dworzec w województwie podlaskim otwarty w tym roku w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Choć znajduje się on w niewielkiej miejscowości, to jest to obiekt niezwykle ważny, bo położony tuż przy naszej wschodniej granicy. Po modernizacji jest na nim zapewniony komfort nie tylko podróżnym korzystającym z kolei, ale również służbom, które mają w nim siedzibę - dodał Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Inwestycja PKP S.A realizowana była w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem z budżetu państwa. Koszt prac budowlanych związanych z przebudową dworca sięga ponad 22 mln zł. Wykonawcą prac budowlanych była firma Merx Sp. z o.o. z Warszawy, a projekt przebudowy dworca opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji AllPlan sp. z o.o. z Bydgoszczy.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl