Przebudowa ul. Andersa. Jeszcze w czerwcu skorzystamy z nowej drogi [ZDJĘCIA]
Trwają dwie duże inwestycje drogowe na Trasie Generalskiej - to przebudowa istniejącego odcinka ul. Andersa i budowa przedłużenia tej ulicy. Magistrat zapewnia, że na placu budowy wszystko przebiega zgodnie z planem.
Michał Kardasz
- Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, choć pogoda nie jest sprzyjająca - mówi o dwóch inwestycjach na Trasie Generalskiej Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich.
Przejedziemy już w czerwcu
Dużo trudniejsza budowa to przedłużenie ul. Andersa, powszechnie nazywana ul. Gen. Nikodema Sulika. Połączy ona skrzyżowanie Andersa - Wasilkowska - 42. Pułku Piechoty (wcześniej 27 Lipca) z ul. Baranowicką. Ponad 5-kilometrowa droga jest budowana na dziewiczym dotąd terenie. Jej najokazalszym, ale i najbardziej skomplikowanym pod względem konstrukcyjnym elementem będzie tunel na skrzyżowaniu z Wasilkowską - podobny do tego przy Auchan na Produkcyjnej, ale znacznie większy. Kierowcy jadący Trasą Generalską pojadą dołem, zaś na górze będzie trasa na Wasilków i rozjazdy. Już wkopano się i wyznaczono poziom niższej drogi, trwa ustawianie murów oporowych. Pojawiły się również elementy konstrukcji górnej części skrzyżowania.
Drugi dwupoziomowy węzeł to Sulika - Kazimierza Wielkiego (przedłużenie ul. Piastowskiej). Tu praktycznie wszystkie prace już zostały wykonane. Kierowcy jadący Trasą Generalską będą kierowani na estakadę. Poniżej ruch odbywa się cały czas bez przeszkód. Ostatnie duże skrzyżowanie to przecięcie z ul. Ciołkowskiego. Jest ono jednopoziomowe, z wyspą centralną. Tam wykonano prawie wszystkie prace, stoją nawet znaki.
- 20 czerwca umożliwimy wjazd od przedłużenia ulicy Piastowskiej poprzez ulicę 42. Pułku Piechoty. Z początkiem lipca na przedłużeniu ulicy Andersa będzie czynna jedna jezdnia: od Piastowskiej do Wasilkowskiej - poinformował Ostrowski i zapewnił, że całość prac zakończy się jeszcze w tym roku.
Przedłużenie ul. Andersa buduje konsorcjum Eurovia. Magistrat zapłaci mu 136 mln zł.
Andersa będzie gotowa do września
Druga z inwestycji to generalna przebudowa ul. Andersa. Obejmuje ona odcinek od skrzyżowania z al. Tysiąclecia Państwa Polskiego do ul. Wasilkowskiej, ale bez tych skrzyżowań. Tam powstaje jedna duża estakada - nad ul. 1. Armii Wojska Polskiego. Cała jej konstrukcja, z pierwszymi warstwami asfaltu, już stoi. Przy przejściu podziemnym obok giełdy rolnej powstała też kładka z windą dla niepełnosprawnych (trwa jej montaż). Wykonano w sumie ponad 80% prac.
- We wrześniu oddamy odcinek od ulicy Maczka do fabryki mebli - zapewnia dyrektor Zarządu Dróg. Nie ukrywa jednak, że pewne prace wykończeniowe mogą tam potrwać do końca roku.
Roboty na ul. Andersa prowadzi firma Strabag. Inwestycja kosztuje blisko 50 mln zł.
Zarówno nowa ul. Andersa, jak i jej przedłużenie powstają w klasie dróg GP - ruchu przyspieszonego. Mają dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Wzdłuż nich budowane są drogi serwisowe, chodniki, oświetlenie oraz ścieżki rowerowe.
Nie tylko Andersa
Niedługo powinien wjechać również ciężki sprzęt na ostatni odcinek Trasy Generalskiej - ul. Kleeberga. Powstaną na nim dwie estakady - nad skrzyżowaniem z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i z ul. Przędzalnianą. Budowa będzie kosztować 107 mln zł, poprowadzi ją firma Strabag. Droga ma być gotowa w październiku 2014 r.
Komunikację z Trasą poprawi również planowana modernizacja ul. 42. Pułku Piechoty. W lipcu ma być ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka od ul. Wasilkowskiej do Kazimierza Wielkiego.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl