Początkowo planowano utworzenie tzw. woonerfu – przestrzeni miejskiej z ograniczonym ruchem samochodowym, w której priorytet mają piesi i rowerzyści. Po konsultacjach z mieszkańcami zdecydowano jednak o modyfikacji tej koncepcji. Zmiany mają umożliwić lepszy dostęp do miejsc parkingowych, co – jak podkreślano podczas spotkania – jest jednym z kluczowych oczekiwań lokalnej społeczności.
– Zależy nam na tym, aby planowana inwestycja była odpowiedzią na realne potrzeby mieszkańców. Dlatego, zanim powstanie finalny projekt, chcemy poznać opinie i sugestie osób, które na co dzień korzystają z tej przestrzeni – powiedział zastępca prezydenta Tomasz Klim. – Wiemy, że każda inwestycja drogowa to kompromis między oczekiwaniami a możliwościami technicznymi i finansowymi, ale ten dialog jest niezbędny.
W trakcie spotkania przedstawiono wstępne założenia projektowe, omówiono też techniczne i formalne uwarunkowania inwestycji, w tym m.in. przepisy bezpieczeństwa oraz ograniczenia wynikające z istniejącej infrastruktury. Miasto podkreśliło, że nie posiada jeszcze ostatecznej koncepcji przebudowy – projektant dopiero opracuje dokumentację, biorąc pod uwagę zgłoszone uwagi.
Mieszkańcy zaakcentowali swoje potrzeby i problemy wynikające z dotychczasowego zagospodarowania przestrzeni.
– Chcemy, żeby ulica Św. Rocha była bezpieczna i funkcjonalna dla wszystkich, zarówno pieszych, jak i kierowców. Mamy świadomość, że nie wszystko da się zrobić od ręki, ale ważne, że możemy porozmawiać i coś wspólnie wypracować – zaznaczył Wojciech Trypuć, przedstawiciel mieszkańców. – Jednocześnie chcę zwrócić uwagę na problemy związane z zapewnieniem budynkom i wspólnotom mieszkaniowym podstawowych funkcji, których w tej chwili nie mają.
Głos w dyskusji zabrała również adwokat Karolina Stempniewska, reprezentująca wspólnotę mieszkaniową przy ul. Św. Rocha 7.
– Należy mieć na względzie, że wzdłuż ulicy Św. Rocha zlokalizowanych jest mnóstwo mniejszych i większych przedsiębiorstw, a prowadzący je przedsiębiorcy wyrażają obawę co do planowanych ograniczeń ruchu oraz ograniczonej dostępności miejsc parkingowych, co w dotkliwy sposób może wpłynąć na ograniczenia oferowanych usług, a przede wszystkim technicznie utrudnić dostęp do nich usługobiorcom – podkreśliła.
Miasto zapewnia, że przy projektowaniu zmian uwzględnione zostaną potrzeby różnych grup użytkowników. Zakłada się zachowanie obecnej liczby miejsc postojowych w pasie drogowym oraz stworzenie nowych, jeśli pozwoli na to przestrzeń. Planowana jest również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów – odpowiednio szerokie chodniki i droga rowerowa.
Realizacja inwestycji będzie współfinansowana z Rządowego Funduszu „Polski Ład: program inwestycji strategicznych”. Środki te muszą zostać wykorzystane w określonym czasie, co ogranicza elastyczność przy wprowadzaniu zmian projektowych.
Strony zgodziły się, że przebudowa ulicy Św. Rocha jest konieczna. Po wyborze wykonawcy i opracowaniu wstępnej wersji koncepcji odbędzie się kolejne spotkanie z mieszkańcami – tym razem poświęcone omówieniu konkretnych rozwiązań i ewentualnym korektom.
Co to jest woonerf?
Woonerf to holenderski model przestrzeni ulicznej, w którym priorytet mają piesi i rowerzyści, a ruch samochodowy jest znacząco ograniczony. Taka strefa jest projektowana tak, by samochody poruszały się z bardzo niską prędkością, co poprawia bezpieczeństwo i komfort użytkowników, sprzyjając jednocześnie integracji społecznej i rekreacji w przestrzeni miejskiej.
Przeczytaj także: Białystok nie rezygnuje z woonerfu na Św. Rocha. To już kolejne podejście do inwestycji