Prezydent wyróżnił 9 białostockich nauczycielek. Kim one są?
W przeddzień Dnia Nauczyciela odbyły się miejskie obchody Święta Edukacji Narodowej. Podczas uroczystości, już po raz 15., wręczono tytuły Nauczyciel Mądry Sercem.
Dawid Gromadzki / UM Białystok
Przyznawany przez prezydenta Białegostoku tytuł i wyróżnienie Nauczyciel Mądry Sercem ustanowiono w 2007 r. Od 15 lat honorowani są nim pedagodzy, którzy poprzez swoją postawę stają się autorytetem dla wychowanków, nieustannie mobilizują uczniów do działania, pracy i rozwoju. Cechuje ich empatia i troska o dobro każdego człowieka.
Do tej pory prezydent miasta nagrodził pracę i osiągnięcia 188 nauczycieli. W tym roku do grona wyróżnionych dołączyło kolejnych 9 osób. Są to:
Barbara Kornacka – nauczycielka muzyki w Młodzieżowym Domu Kultury wchodzącym w skład Zespołu Placówek Oświatowych nr 2. To osoba wyjątkowa, która mobilizuje, angażuje, inspiruje i zachęca do działania. Stara się, aby pod wpływem swobodnej, twórczej atmosfery podczas zajęć każdy z jej uczniów pokonywał własne słabości, wierzył w siebie i był szczęśliwy. Jako człowiek o ogromnej wrażliwości wraz z podopiecznymi włącza się corocznie w akcje charytatywne mające na celu niesienie pomocy potrzebującym. Podejmując się trudu wychowania przez sztukę od 25 lat przekazuje swoim podopiecznym miłość do muzyki klasycznej. Dzięki niezwykłej charyzmie i zaangażowaniu chór pod jej kierunkiem zdobywa wiele nagród na szczeblu ogólnopolskim i międzynarodowym.
Anna Grażyna Wesołowska – nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Samorządowym nr 58 Integracyjnego. Jest bardzo zaangażowana w proces dydaktyczno-wychowawczy swoich wychowanków. Rozwija indywidualne zdolności i umiejętności podopiecznych – dzieci corocznie otrzymują liczne nagrody w konkursach plastycznych, recytatorskich i piosenki. Wprowadziła i realizuje w przedszkolu innowacje pedagogiczne, współtworzy projekty unijne. Z wyczuciem i troską współpracuje z rodzicami rozwiązując codzienne problemy, prowadząc comiesięczne cykliczne warsztaty z pedagogizacji rodziców.
Sylwia Weronika Pietrowcew – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 1. Uzyskuje wspaniałe efekty wychowawcze poprzez aktywność artystyczną, w której uczeń jest podmiotem bez względu na predyspozycje. Swoje pasje artystyczne wykorzystuje w działaniach pedagogicznych, aby w ten sposób uzyskać narzędzia do kształtowania charakterów wychowanków i budowania zaangażowania na rzecz najsłabszych. Jest skoncentrowana na pomocy potrzebującym, uruchamia akcje charytatywne angażując w nie zarówno uczniów, jak i rodziców.
Ewelina Ramotowska – nauczycielka języka angielskiego i plastyki w VI Liceum Ogólnokształcącym. Jest osobą wyjątkową, która całą sobą angażuje się w sprawy uczniów. Wspiera młodzież poprzez prowadzenie zajęć z arteterapii, które pomagają uporać się młodym ludziom z problemami emocjonalnymi. Ma wielkie serce. Obdarzona empatią, troszczy się o dobro podopiecznych, mobilizując jednocześnie uczniów do pracy na rzecz innych. Zaangażowała się w pomoc uchodźcom z Ukrainy. Od wielu lat współkoordynuje wolontariat na Oddziale Hematologii i Onkologii Dziecięcej DSK w Białymstoku. Angażuje młodzież w działalność charytatywną w ramach działań fundacji „Naszpikowani”, „Pomóż Im” oraz Fundacji Rodziny Czarneckich.
Jolanta Trofimiuk – nauczycielka fizyki w VII Liceum Ogólnokształcącym. Jest bardzo zaangażowana w pracę z młodzieżą. Z jej inicjatywy w szkole powstało profesjonalne obserwatorium astronomiczne, dzięki któremu uczniowie mogą rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Przez młodzież postrzegana jako osoba ciepła, serdeczna, życzliwa, która umie słuchać. Uczniowie przyznali jej tytuł „Nauczyciel – Dobra Dusza”. Bierze udział w kampaniach społecznych, które aktywują młodych ludzi do działania na rzecz ochrony środowiska. W tym roku po raz piętnasty organizuje Międzyszkolny Konkurs Recytatorski dla młodzieży „Przyroda poezją i prozą pisana”.
Emilia Kiendyś – nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Samorządowym nr 14 z polskim i białoruskim językiem nauczania. W pracy z dziećmi kieruje się mottem „Miej serce i patrz w serce”. Opracowuje i wdraża innowacje oraz programy własne. Jest inspiratorką różnorodnych atrakcyjnych form pracy z dziećmi. Mobilizuje swoich małych podopiecznych do udziału we wszelkich konkursach. Włącza się w liczne akcje charytatywne. Poza pracą w przedszkolu udziela się jako wolontariusz podczas festynów na rzecz potrzebujących. Cechuje ją empatia oraz troska o dobro innego człowieka.
Małgorzata Bogdanowicz – pedagog w Szkole Podstawowej nr 15. Jest wyjątkowym pracownikiem, wrażliwym, otwartym na problemy swoich uczniów i ich rodziców. Od lat prowadzi zajęcia dla dzieci ze spektrum autyzmu. Motywuje ich do wiary w siebie, we własne możliwości, zachęca do podejmowania nowych wyzwań. Cyklicznie organizuje „Dni Rodziny”, w tym roku pod hasłem „Solidarni z Ukrainą”. W 2021 r. nominowana przez rodziców i wychowanków zajęła drugie miejsce w Białymstoku w konkursie „Nauczyciel na Medal”.
Weronika Włostowska-Zdanowicz – nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 42 wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 6. Jest twórcza i nie boi się wyzwań. Wspiera swoich uczniów inspirując ich do działania. Koordynuje wiele projektów międzynarodowych, wdraża innowacje. Jest inicjatorką wielu akcji charytatywnych. Motywuje całą społeczność szkolną oraz lokalną do organizowania i przeprowadzania nieszablonowych działań, np. w ramach organizacji akcji „Szyjemy dla Ukrainy” lub „Dobro jest w nas. Lekcje empatii”. Cyklicznie współorganizuje warsztaty dla uczniów i ich rodziców, organizuje zbiórki charytatywne, a zebrane środki przekazuje na rzecz Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku oraz Fundacji „Pomóż Im” i Stowarzyszenia „Jasny Cel”.
Anna Jóźwiak – nauczycielka języka polskiego w V Liceum Ogólnokształcącym. Jest doświadczonym dydaktykiem i wychowawcą, od lat cieszy się niesłabnącą sympatią i autorytetem wśród młodzieży. Jej kompetencje, kreatywność i poszanowanie godności innych stwarzają uczniom doskonałe warunki do nauki i rozwoju. Zależy jej na tym, aby wszyscy byli dla siebie życzliwi, mieli dobre relacje, by nikt nie czuł się gorszy z jakiegokolwiek powodu. Zawsze wyraża się z szacunkiem i tolerancją o każdej osobie. Jednocześnie buduje w uczniach poczucie własnej wartości, zachęca do wyrażania własnego zdania i skłania do samodzielnego myślenia.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl