Pracownicy podlaskich uczelni przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
20 marca 2025 r. minister nauki i szkolnictwa wyższego - Marcin Kulasek ogłosił decyzje w sprawie powołania zespołu do spraw opracowania projektu strategii rozwoju szkolnictwa wyższego, W tym gronie znalazł się prorektor z białostockiej uczelni.
gov.pl
Profesor Adrian Chabowski, prorektor do spraw kształcenia na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku został powołany do zespołu ekspertów do spraw opracowania projektu strategii rozwoju szkolnictwa wyższego przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Oprócz niego powołanie otrzymało jeszcze 16 osób. Wszyscy będą skupiać się na m.in. wskazywaniu odpowiednich kompetencji dla przyszłych pokoleń studentów, wzmocnieniu powiązań między uczelniami a gospodarką oraz priorytetach obszarów rozwoju.
Minister edukacji nie ukrywał, że powołanie nowego zespołu ma być odpowiedzią na oczekiwania środowiska naukowego oraz krok w stronę zwiększenia reprezentacji i różnorodności w kształtowaniu polityki naukowej.
Działamy w myśl zasady, że już dziś należy podejmować działania, które będą procentować jutro– powiedział Kulasek.
Kto jeszcze wszedł w skład zespołu przy MNiSW?
W skład nowo powołanego zespołu wchodzą przedstawiciele różnych polskich uczelni. Z naszego regionu w grupie tej znalazła się też przewodnicząca – dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka (pełnomocnik Rektora Politechniki Białostockiej ds. akredytacji i certyfikacji), dr hab. Krzysztof Korotkich (prorektor ds. kształcenia Uniwersytetu w Białymstoku), dr hab. Dariusz Surowik (rektor Akademii Łomżyńskiej).
O to zabiegaliśmy, żeby ta reprezentacja Podlasia była silna i pełna, czyli żeby wszystkie uczelnie były reprezentowane. Cały zespół w ogóle jest, jak Państwo zwrócą uwagę, bardzo zróżnicowany. Czyli mamy przedstawicieli Wojskowej Akademii Technicznej, mamy przedstawicieli uczelni zawodowych, mamy przedstawicieli uczelni publicznych, mamy przedstawicieli uczelni niepublicznych, mamy przedstawicieli różnych gremiów. Zadanie zespołu jest trudne, ponieważ mamy określić ramy czasowe, czyli na jaki czas taki dokument, strategia powinna w ogóle powstać (…) Także to bardzo taka 'akademicka' dyskusja przed nami - przyznaje prof. Chabowski.
Prof. z białostockiego „Medyka” podkreśla też to, że w jego ocenie strategia rozwoju szkolnictwa wyższego powinna nawiązywać do strategii rozwoju w całej Europie. To ma umożliwić uczelniom m.in. staranie się o dofinansowania unijne.
Jeśli uczelnia będzie mogła wykazać, że planowane działania są zgodne z założeniami krajowej strategii, zwiększy to jej szanse na uzyskanie dofinansowania. Strategia ma zatem nie tylko wskazywać kierunki rozwoju w skali kraju, ale również ułatwiać dostęp do międzynarodowych źródeł finansowania – zaznaczył prof. Chabowski. Zwrócił także uwagę, że dokument powinien współgrać z unijnymi planami działania, tworzonymi aktualnie w różnych państwach członkowskich, które mają ujednolicać rozwój kształcenia wyższego w Europie.
Oczywiście, nie musimy tych dokumentów kopiować – mogą one mieć bardziej indywidualny charakter – ale w podstawowych założeniach nasza strategia powinna być z nimi zgodna. To trudne zadanie, ale wierzę, że mu podołamy – podsumowuje prof. Adrian Chabowski.
JK
24@bialystokonline.pl