Aktualności

Wróć

Prace rozbiórkowe koło dworca. Po centrum handlowym Park zostały gruzy [ZDJĘCIA]

2021-12-17 07:55:29
Trwa rozbiórka obiektów położonych w centrum handlowym Park, a także lokali usługowych na ul. Kolejowej. Wyburzenie ich było konieczne ze względu na inwestycje miejskie.
Malwina Witkowska
Centrum przesiadkowe

Intermodalny węzeł komunikacyjny to inwestycja miasta, która została podzielona na trzy etapy: budowę centrum przesiadkowego w okolicy dworców PKP i PKS, budowę przejścia pieszo-rowerowego pod torami i przebudowę układu drogowego wokół przyszłego centrum przesiadkowego.

Głównym celem projektu jest rozwój transportu miejskiego zintegrowanego z komunikacją kolejową i autobusową. Miasto dzięki tej inwestycji upłynni ruch oraz skróci czas podróży komunikacją miejską w centrum Białegostoku.

W ramach przedsięwzięcia zaplanowano kompleksową rozbudowę skrzyżowań oraz budowę nowej nawierzchni ulic. Powstaną także chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach zostaną wytyczone buspasy dla autobusów komunikacji miejskiej, a ponadto zostanie zbudowana niezbędna infrastruktura techniczna.

Centrum przesiadkowe zostanie usytuowane po południowej stronie torów kolejowych w okolicy dworców PKP i PKS. Wybudowane zostaną miejsca postojowe dla autobusów, zatoki autobusowe, zjazdy oraz wiaty przystankowe. Przewidziano 5 podwójnych peronów autobusowych zlokalizowanych przy jednokierunkowych jezdniach oraz 4 miejsca postojowe dla autobusów przy jezdni dla komunikacji zbiorowej.

Powstanie centrum przesiadkowego natrafia jednak na duże trudności - pierwotnie planowano, że inwestycja zakończy się pod koniec 2021 r. Teraz zakończenie nadal trwającej inwestycji planowane jest na połowę 2023 r.

Wyburzenie CH Park

Zamknięte sklepy, odrapane ściany, wyburzona część pawilonów - tak od wielu miesięcy prezentowało się Centrum Handlowe Park w Białymstoku. Teraz kultowy kompleks powoli zrównywany jest z ziemią.
 
W 2020 r. ekipy budowlane zaczęły rozbierać szereg budynków stojących m.in. wzdłuż ulicy św. Rocha, tuż przy wejściu na kładkę nad torami kolejowymi. Pawilony kolidowały z planowanymi przez miasto zmianami w tej okolicy.

Aktualnie większość pawilonów zostało zburzonych, pozostały po nich tylko gruzy. W ciągu dnia można również zaobserwować osoby, które poszukują w nich jakiegoś wartościowego złomu. Na parkingu nadal stoją samochody, które mają za wycieraczki włożone karteczki z informacją, aby pojazdy zostały przeparkowane z drogi i terenu po byłym CH Park do 14 grudnia.

Centrum Handlowe Park to pierwszy taki kompleks wybudowany na początku lat 90. w Białymstoku. Mieszkańcy mogli tam korzystać z oferty blisko 150 sklepów różnych marek. Pawilony powstały jako obiekty tymczasowe na podstawie pozwolenia na budowę wydanego na czas oznaczony do dnia 31 maja 2001 r., a Zarząd Mienia Komunalnego zarządza nimi od 2009 r.

Przejście podziemne

Prace rozbiórkowe trwają również na ul. Kolejowej. Tam, nieopodal dworca PKP zburzono już budynek, gdzie znajdowały się lokale usługowe. Budynek kolidował z planami dotyczącymi budowy przejścia podziemnego. Wcześniej w tym celu m.in. wycięto ponad 20 drzew (więcej o tym: Wióry poleciały! Rzeź drzew koło dworca).

Podziemne przejście dla pieszych ma być gotowe w czerwcu 2023 r. Wartość kontraktu podpisanego z firmą Strabag wynosi ponad 41 mln zł.

Całkowita wartość projektu na Intermodalny Węzeł Komunikacyjny wynosi ponad 183 mln zł. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne na tę inwestycję w wysokości ponad 135 mln zł. Zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę przejścia podziemnego pieszo–rowerowego pod torami kolejowymi wraz z pochylniami i schodami od strony ul. św. Rocha (Centrum Przesiadkowego) o długości 100 metrów. Będzie także połączenie przejścia podziemnego pieszo-rowerowego z ul. Zwycięstwa, wraz z przebudową skrzyżowania ul. Kolejowej i Zwycięstwa.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl