POWER. Białostoccy nauczyciele uczą po europejsku - UK, Francja, a niedługo Malta
Nauczyciele z Białegostoku poznają europejskie metody nauczania w europejskich szkołach. Dzięki temu wzrośnie jakość nauczania języka angielskiego na lekcjach i na zajęciach przyrodniczo-matematycznych w oparciu o innowacyjne technologie i metody nauki.
Materiały prasowe
Chcą podnosić swoje kompetencje
10 nauczycieli, w tym 2 osoby z dyrekcji, z Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji Fabryczna 10 w Białymstoku szkoliło swoje umiejętności językowe oraz metodyczne w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Francji. A to wszystko w ramach projektu Mobilna kadra, mobilni uczniowie realizowanego w ramach unijnego programu POWER.
- Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji językowych pracowników szkoły oraz podniesienie jakości nauczania języka angielskiego na lekcjach i na zajęciach przyrodniczo-matematycznych – mówi Agata Baczewska, koordynatorka projektu w ZSZ przy Fabrycznej 10.
Nauka języka angielskiego, ale nie tylko...
W październiku, kiedy to trwał pierwszy etap, 4 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki, matematyki) uczyło się języka angielskiego w Wielkiej Brytanii.
- Przede wszystkim dowiedziałem się, co umiem i że umiem więcej niż myślałem - mówi Mariusz Januszkiewicz, nauczyciel fizyki, który brał udział w kursie językowym w British Study Centres w Oksfordzie.
Zofia Kurkowska, nauczycielka biologii, uczestniczka kursu w Londynie, nie ukrywa zachwytu miastem:
- Wyjazd dał mi również możliwość poczucia klimatu miasta i jego multikulturowości. Historia rodziny królewskiej stała się namacalna dzięki wspaniałym zabytkom. Królewskie ogrody zawładnęły moim sercem – opowiada.
Z kolei w grudniu trzech nauczycieli angielskiego wyjechało do Irlandii. Zajęcia obejmowały wykorzystanie programów oraz stron internetowych w nauczaniu.
- Jeszcze nigdy nie nauczyłam się tak dużo o wykorzystaniu IT w nauczaniu w tak krótkim czasie – mówi Monika Braun, anglistka. - Ponadto mogłam doświadczyć języka, kultury, poszerzyć wiedzę na temat historii, geografii kraju. Irlandia jest zupełnie inna od Anglii - dodaje.
Innowacyjne metody nauczania
W styczniu trwał drugi etap. Wówczas 3 nauczycieli uczestniczyło w zajęciach Job shadowing we francuskiej szkole. Celem było poznawanie metodyki nauczania języków w szkołach partnerskich i rozbudowa programów nauczania w oparciu o innowacyjne technologie IT.
- Nauczyciele we Francji w dużym stopniu korzystają z nowych technologii - większość swoich lekcji przygotują w formie elektronicznej i umieszczają je na platformie Google; bardzo powszechna jest komunikacja z uczniami i wspólne realizowanie projektów na Google Drive, co bardzo chciałabym też wprowadzić w swojej pracy. Zaskoczeniem było też to, że jedna z klas licealnych nie będzie już miała podręczników - będą korzystać tylko z iPadów – opowiada Ewa Tyburczy, nauczycielka francuskiego.
Jak podkreśla, udział w projekcie pozwolił jej lepiej poznać funkcjonowanie liceum i zrozumieć reformę matury wprowadzoną rok temu we Francji.
Na przełomie maja i czerwca, w trzecim etapie projektu, 5 nauczycieli - przyrodników i matematyków - weźmie udział w szkoleniu CLIL na Malcie.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl