Portugalczycy wybudują ekspresówkę Białystok Południe - Ploski
Nie było niespodzianek. GDDKiA podpisała umowę z firmą oferującą najtańsze wykonanie fragmentu S19 od węzła Białystok Południe do Plosek.
Mota-Engil
W piątek (27.11) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oficjalnie powierzyła zaprojektowanie i budowę drogi S19 na odcinku od węzła Białystok Południe (bez węzła) do Plosek. Podpisała umowę z Mota-Engil Central Europe. W przetargu to ten wykonawca zaoferował najkorzystniejszą cenę za wykonanie 13-kilometrowej ekspresówki - niespełna 397 mln zł.
Firma Mota-Engil Central Europe specjalizuje się w budownictwie drogowo-mostowym, kubaturowym, elektroenergetycznym oraz real estate, wykonała ponad 400 km autostrad i dróg ekspresowych. Jest częścią międzynarodowej organizacji Mota-Engil, jednej z 30 największych europejskich grup budowlanych. Spółka wywodzi się z Portugalii, najwięcej buduje w Afryce i Ameryce Łacińskiej.
- To już trzeci fragment Via Carpatia, który wykonujemy razem z odcinkiem S19 Janów Lubelski oraz S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik - mówi o podlaskim odcinku ekspresowej dziewiętnastki Maciej Michałek, prezes zarządu Mota-Engil Central Europe. - Czekamy również na rozstrzygnięcia zamawiającego dla złożonych ofert dla odcinka S19 Lubartów Północ – Lublin Rudnik. Wzmacniamy więc naszą obecność na wschodzie kraju, gdzie również realizujemy obecnie S61 Łomża Południe – Łomża Zachód - dodaje.
Wykonawca będzie miał za zadanie wykonanie projektu drogi, a następnie budowę dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a także przebudowę dróg kolidujących z planowaną trasą oraz budowę dróg obsługujących i dojazdowych. Na odcinku przewidziano węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok – Zabłudów - Bielsk Podlaski - Juchnowiec Kościelny.
Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich: 8 wiaduktów drogowych, 4 mostów, w tym 160-metrowego mostu nad rzeką Narew. Powstaną także 4 przejścia dla zwierząt. Nowa droga wyposażona zostanie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Wykonawca ma na realizacją kontraktu 36, do 39 miesięcy (w okresie realizacji z wyłączeniem zim tj. od 16 grudnia do 15 marca). Prace budowlane zostały zaplanowane na lata 2022-2024.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl