Władze Białegostoku wyszły w tym tygodniu z
propozycją rozwiązania problemów komunikacyjnych między Białymstokiem a Supraślem. Do osiągnięcia takiego celu ma przybliżać piątkowe spotkanie zastępcy prezydenta Białegostoku Zbigniewa Nikitorowicza z burmistrzem Supraśla Radosławem Dobrowolskim.
– Miasto Białystok jest otwarte na współpracę i porozumienie z Gminą Supraśl dotyczące rozwiązania problemu połączeń autobusowych z Supraśla do Białegostoku – mówi zastępca prezydenta Zbigniew Nikitorowicz. - Liczę na to, że uda nam się znaleźć rozwiązanie do zaakceptowania przez obie strony.
Możliwe dwa warianty
Podczas spotkania przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Białymstoku zaprezentowali różne warianty rozwiązania problemów komunikacyjnych Supraśla. Burmistrz Radosław Dobrowolski wyraził zainteresowanie dwoma:
- przywróceniem linii 111 na trasie: Supraśl, Ogrodniczki, Karakule, Nowodworce, Raginisa, Wasilkowska, al. Piłsudskiego (centrum przesiadkowe) - około 85% długości pierwotnej trasy linii 111,
- wydłużeniem i modyfikacją trasy istniejącej linii 13 do Supraśla, przy jednoczesnym wydłużeniu trasy istniejącej linii 108 do miejscowości Ciasne.
Jednocześnie przedstawiciele gminy Supraśl postulują, aby trasa do ich gminy była objęta pierwszą strefą taryfową.
Białostocka Komunikacja Miejska w przyszłym tygodniu przedstawi wyliczenia co do wybranych rozwiązań. To na ich podstawie władze gminy będą mogły podjąć decyzję, czy autobusy Białostockiej Komunikacji Miejskiej będą mogły wrócić na trasę do Supraśla.
Uruchomienie autobusów między Białymstokiem i Supraślem możliwe jest tylko na podstawie podpisanego między gminami porozumienia.
Zadecydują koszty
Linia 111 obsługująca połączenia z Supraślem została zlikwidowana z końcem 2015 roku na wniosek burmistrza Supraśla. Z tego też powodu Miasto Białystok utworzyło dodatkową linię 108, która poprawiła komunikację w tej części miasta i umożliwiła dojazd do cmentarza w Karakulach. Dodatkowo dokonano zmian na linii nr 9 w taki sposób, że na połowie kursów autobusy dojeżdżają do pętli przy ul. Wiślanej na Wyżynach.
Wniosek o ponowne uruchomienie linii 111 burmistrz Supraśla złożył w 2019 roku wraz z propozycją rozkładu jazdy i wskazaniem dokładnej trasy przejazdu na terenie Białegostoku. Koszt obsługi uruchomionej ponownie linii 111 (trasa dublowałaby już istniejące połączenia w Białymstoku), zgodnie z proponowanym przez Supraśl rozkładem i trasą, Miasto Białystok oszacowało na 2,5 mln zł rocznie.
Przypomnijmy, że obecnie na trasie do Supraśla mamy tylko jednego przewoźnika, ponieważ z początkiem lipca kursy linii Białystok-Supraśl zlikwidowała firma Voyager. Władzom gminy udało się póki co dojść do porozumienia z PKS Nova odnośnie dodatkowych połączeń.
Uruchomiono również szkolny autobus, którym mogą jeździć uczniowie z Supraśla uczęszczający do szkół w Białymstoku. Ma on jednak tylko po jednym kursie w każdą stronę, co nie do końca rozwiązuje problemy młodzieży z transportem na lekcje.