Polskie Pendolino będzie jeździć z Białegostoku do Warszawy. Wiosną więcej pociągów
Nowoczesne pociągi Dart - polskie Pendolino - będą jeździć pomiędzy Białymstokiem a Warszawą. Właśnie ich wprowadzenie na tę trasę jest powodem organizacji mniejszej niż zakładano liczby kursów do stolicy - tłumaczy PKP Intercity.
PKP Intercity
Więcej pociągów wiosną
W ubiegłym roku na trasie pomiędzy Białymstokiem a Warszawą jeździło 13 par pociągów. Na czas remontu torów nie było ich w ogóle. Po zakończeniu prac modernizacyjnych, 13 grudnia, wraca tylko 6 par. PKP obiecuje jednak, że ta liczba zwiększy się. Taka deklaracja wpłynęła do urzędu miejskiego.
W piśmie kierowanym do prezydenta Białegostoku przedstawiciele spółki PKP Intercity tłumaczą, że początkowo planowano w rozkładzie jazdy w edycji 2015/2016 9 par pociągów na trasie Białystok - Warszawa. Jednak w związku z etapowym wprowadzaniem nowego taboru, realizacja takiej liczby połączeń nie była możliwa.
Zmiany rozkładu jazdy polegające na zwiększeniu liczby pociągów w omawianej relacji wynikać będą ze wzrostu dostępności taboru po stronie PKP Intercity S.A. i są planowane stopniowo od 12 marca 2016 r. - zadeklarował Krzysztof Bańkowski z PKP Intercity. - PKP Intercity dąży do zapewnienia mieszkańcom Białegostoku oraz Podlasia usług transportowych jak najwyższej jakości. Dlatego też, do obsługi połączeń Warszawa - Białystok - Warszawa skieruje komfortowe elektryczne zespoły trakcyjne Dart.
Polskie Pendolino w Białymstoku
PKP Intercity zamówiło w bydgoskiej spółce PESA 20 pociągów Dart. To nowoczesne składy, porównywalne do włoskich Pendolino. Darty mają 352 miejsca siedzące, wyposażone są w klimatyzację, wi-fi, stojaki na rowery, monitoring. Każdy ma przedział barowy i jest całkowicie przystosowany do podróżowania osób niepełnosprawnych. Pociągi mają 153 metrów i ważą 280 ton, mogą rozwinąć prędkość do 160 km/godz.
PKP Intercity odebrała już 5 z 20 zamówionych Dartów. Trwa ich sprawdzanie. Wszystkie mają być odebrane do końca grudnia i będą sukcesywnie włączane do ruchu kolejowego. 13 grudnia wyjadą pierwsze jednostki a ostatnie - wiosną przyszłego roku. Będą kursować na liniach: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do – Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.
W październiku prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski skierował do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz PKP Intercity S.A. apel o to, aby liczba połączeń z Białegostoku do Warszawy nie była mniejsza niż przed remontem infrastruktury kolejowej. Podobne stanowisko przyjęła też rada miasta.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl