Praca

Wróć

Polskie firmy dotykają kryzysy na tle kulturowym? Pracowników trzeba edukować

2018-12-04 07:05:39
Jak wynika z badań – wiele firm w naszym kraju nie jest gotowych na przyjecie obcokrajowców. To nie jest dobra postawa, szczególnie w dobie, gdy brakuje pracowników w wielu przedsiębiorstwach.
pixabay.com
Firmy nie są gotowe na zatrudnianie obcokrajowców?

Jak wynika z raportu Różnorodność kulturowa a wizerunek pracodawcy, opracowanego przez Procontent Communication - co piąty pracownik w kraju uważa, że jego firma nie jest w ogóle gotowa na to, by przyjąć u siebie obcokrajowców. 17% ankietowanych twierdzi też, że zetknęło się z konfliktem na tle kulturowym w swojej pracy. Wiele osób niepewnie też podchodzi do kolegów z firmy, którzy pochodzą z zagranicy. To niepokojące, szczególnie w czasach, gdzie migracja między krajami (najczęściej w celach zarobkowych) nie jest niczym nadzwyczajnym.

Bezrobocie w Polsce przez cały czas jest rekordowo niskie. Zapotrzebowanie na pracowników rośnie, a firmom coraz bardziej doskwierają braki kadrowe. Dlatego wielu przedsiębiorców podejmuje decyzję o przyjmowaniu (a nawet ściąganiu) obcokrajowców. Wydawałoby się, że może to być pierwszy znak na to, że polskie firmy są już gotowe na wprowadzenie obcej siły roboczej. Niestety, jak wynika z badania agencji Procontent Communication, specjalizującej się w komunikacji korporacyjnej i employer branding, niewiele ponad połowa badanych pracowników przedsiębiorstw w naszym kraju przyznała, że zakłady, w których pracują, są gotowe do przyjęcia obcokrajowców.

Zbyt mało działań poprawiających relacje między podwładnymi

Niepokojące może wydawać się to, że prawie 3/4 badanych przyznało, że w ich miejscach pracy nie prowadzi się żadnych działań mających poprawić relacje z osobami innej nacji. Wiele osób uważa, że z zagranicznymi kolegami/koleżankami w firmie mają trudności komunikacyjne. Co ciekawe - aż 17% ankietowanych w ciągu ostatnich trzech lat miało jakieś nieporozumienie ze swoim współpracownikiem właśnie z powodu różnic na tle kulturowym.

- Pilnie potrzebne są działania edukacyjne skierowane do obu stron: zarówno polskich pracowników – nastawione na pogłębianie zrozumienia, dialogu i otwartości oraz dla pracowników z zagranicy, by mogli łatwiej zasymilować się w nowym miejscu pracy. W takich procesach komunikacji wewnętrznej pomagają wydarzenia integracyjne, kursy językowe i warsztaty ze zrozumienia różnic kulturowych, ale też projekty, w których obie strony mogą zaprezentować swoją kulturę. Warto przygotować też prezentacje o firmie (onboarding’owe) w językach, którymi mówią nasi pracownicy, tak by poznali wartości firmy, podstawowe zasady i procesy firmy – podkreśla Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.

Trzeba zwalczyć stereotypy

Ponad połowa Polaków, jak wynika z badań, jest otwarta na pracę z obcokrajowcami, głównie tymi z krajów Unii Europejskiej. Większy niepokój budzą osoby z krajów arabskich - 29% respondentów jest przeciwnych, 32% popiera zatrudnianie imigrantów z tego obszaru. Oznacza to, że w tym zakresie firmy powinny prowadzić najwięcej działań, jeśli nie chcą, by dochodziło do konfliktów między podwładnymi.

- W związku z tym, jeśli firma planuje zatrudnianie obcokrajowców, osób z odrębnego kręgu kulturowego, powinna pomyśleć o działaniach mających na celu integrację pracowników i możliwość poznania danej kultury, uświadamiając załogę, że panujące stereotypy nie mają potwierdzenia w rzeczywistości. Z doświadczenia mogę stwierdzić, iż jest to proces długotrwały i wymaga ciągłego przypominania o wartościach nadrzędnych, jakimi są współpraca, tworzenie zespołu i praca dla tej samej organizacji - komentuje Krzysztof Kosek, Dyrektor Zakładu Mebloform. - Należy zaznaczyć, iż naturalnym procesem obronnym jest podświadome odrzucenie inności ze względów kulturowych, religijnych czy historycznych – dodaje.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl