W ubiegłym roku, w przypadku eksportu najbardziej aktywnymi branżami były: sprzedaż maszyn i urządzeń, motoryzacyjna oraz sektor rolno-spożywczy.
- Po bardzo dobrym roku 2015, kiedy szacujemy, że polski eksport osiągnie wartość nominalną 170 mld euro, prognozujemy, że rok 2016 będzie jeszcze lepszy. Nasze szacunki zakładają 11 proc. wzrost - Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.
Specjaliści zakładają, że w przypadku eksportu trudniej będzie przebić się w branży spożywczej. Spowodowane jest to dość dużą konkurencją. Aczkolwiek w przypadku Podlasia to producenci, np. wyrobów mleczarskich, radzą sobie w tej kwestii bardzo dobrze i dzielnie stawiają czoła zagranicznym firmom, zwiększając liczbę rynków zbytu (zobacz:
Mlekovita największym eksporterem produktów mleczarskich)
Badania wskazują, że pojawiają się nowe kierunki dla polskich branż, które wydają się szczególnie atrakcyjnie i dobrze rokujące. Są to: słodycze i mleko (w Chinach oraz niektórych krajach azjatyckich), kosmetyki, biżuteria (Bliski Wschód), produkty zbożowe (Afryka), części i podzespoły dla branży lotniczej (Ameryka Południowa).
Jakie są największe zagrożenia dla naszego eksportu? Specjaliści twierdzą, że najważniejsze i najbardziej niebezpieczne są konflikty społeczno-politycznej ich konsekwencje, czyli np. zamknięcie rynków docelowych oraz niespodziewane wahania się kursów walut (zobacz również:
Jakie jest największe zagrożenie dla eksporterów z Podlasia?).