Aktualności

Wróć

Połączenia BKM do Supraśla - Miasto ma propozycję. Czy linia 111 znów będzie działać?

2019-09-19 10:47:11
Padła propozycja, jak rozwiązać problemy komunikacyjne między Białymstokiem a Supraślem. Czy pomysł się sprawdzi?
JF
Czy autobusy inii 111 powrócą do Supraśla?

W środę (18.09) zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz złożył propozycję burmistrzowi Supraśla Radosławowi Dobrowolskiemu. Dotyczy ona problemów komunikacyjnych między Białymstokiem a Supraślem, o których głośno jest już od dawna.

Miasto wyliczyło, ile będzie orientacyjnie kosztowała komunikacja zbiorowa na tym odcinku. Pod uwagę wzięto 2 warianty. Pierwszy z nich mówi o uruchomieniu linii 111 na trasie Białystok – Supraśl przez ulice: Sienkiewicza, Wasilkowską, Raginisa. Drugi zakłada zmianę przebiegu linii 13 przez skierowanie jej do Supraśla, wyłączając obsługę wsi Ciasne (do tej miejscowości miałby jeździć autobus nr 108).

W przypadku pierwszej propozycji do Supraśla jeździłoby maksymalnie 25 kursów w dzień roboczy oraz 14 kursów w sobotę i dzień świąteczny. W tym przypadku gmina Supraśl finansowałaby połączenie na odcinku od przystanku początkowego w Supraślu do przystanku Ogródki Działkowe (nr inw. 414) i z powrotem od przystanku Ogródki Działkowe (nr inw. 405). Koszt takiego działania wyniósłby 1 mln 225 tys. zł.

Z kolei realizując drugi pomysł, czyli zmieniając trasę linii 13 z obsługi wsi Ciasne i skierowanie tam linii 108 do Supraśla, skierowanoby również maksymalnie 25 kursów na dzień roboczy i 14 na świąteczny oraz w soboty. A co z mieszkańcami wsi Ciasne? Nie muszą się obawiać, bowiem linia 108 wykonywałaby taką samą liczbę kursów jak w obecnym rozkładzie, tj. 17 w dzień roboczy, 7 w soboty i 4 w dzień świąteczny, na niektórych kursach dojeżdżając do cmentarza miejskiego w Karakulach. Kursy obejmujące dojazd wyłącznie do cmentarza miejskiego w Karakulach będą wówczas obciążać finansowo gminę Białystok. Supraśl finansuje połączenie od/do przystanku we wsi Ciasne do/od przystanku Ogródki Działkowe (nr inw. 405 i 414). W tym przypadku koszt realizacji tego pomysłu sięgałby 1 mln 899 tys. zł.

Władze czeka jeszcze wiele rozmów i uzgodnień

Warto jednak wiedzieć, iż realizacja każdej z tych propozycji będzie wymagała od obu stron wielu szczegółowych uzgodnień. Jak czytamy w piśmie przesłanym przez Miasto, organizacja kursowania linii autobusowych między Białymstokiem i Supraślem możliwa jest tylko na podstawie podpisanego między gminami porozumienia.

Niegdyś linia 111 kursowała na trasie Białystok - Supraśl. Została zlikwidowana pod koniec 2015 r. na wniosek burmistrza Supraśla. Decyzja ta odbiła się szerokim echem wśród mieszkańców nie tylko tej miejscowości, ale i całego regionu. W związku z tą zmianą uruchomiona została dodatkowa linia 108, którą można dojechać do cmentarza w Karakulach. Oprócz tego zmieniono też rozkład linii nr 9, w taki sposób, że na połowie kursów dojeżdża do pętli na ul. Wiślanej na Wyżynach.

W 2019 r. burmistrz Supraśla złożył jednak wniosek o ponowne uruchomienie wycofanej przed laty linii wraz z propozycją rozkładu jazdy. Decyzję swoją uzasadniał niezadowoleniem mieszkańców Supraśla z powodu zlikwidowania połączeń PKS Nova.

Zobacz też; Porozumienie jednak możliwe. Wznowiono rozmowy o linii BKM do Supraśla
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl