Podróże pociągami. Ilu Podlasian korzysta z tego środka transportu?
Urząd Transportu Kolejowego (UTK) przedstawił nowy raport dotyczący kolei pasażerskich w poszczególnych województwach. W Podlaskiem przez minioną dekadę liczba pasażerów systematycznie rosła, natomiast z powodu pandemii w 2020 r. znacząco spadła.
Malwina Witkowska
Analiza minionej dekady
W raporcie Koleje pasażerskie w województwach – dynamika zmian w latach 2010-2020 prezes Urzędu Transportu Kolejowego przedstawił trendy na rynku pasażerskich przewozów kolejowych w podziale na województwa oraz na funkcjonujących przewoźników dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych.
- Analiza danych za lata 2010-2020 pokazuje, jak niektóre województwa skutecznie zaangażowały się w rozwój przewozów pasażerskich. W tych regionach rozwijana oferta przewozowa przyniosła efekty w postaci wzrostu liczby pasażerów. Niestety w ostatnim roku zostało to gwałtownie przerwane na skutek epidemii koronawirusa. Obserwując rozwój rynku do 2019 r. możemy przypuszczać, że sukcesywnie się on odbuduje i wróci na właściwe tory rozwoju sprzed epidemii - komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W Polsce łączna liczba pasażerów w 2020 r. wyniosła 209,4 mln, z czego 1,6 mln w Podlaskiem. Najwięcej odprawionych pasażerów było w Mazowieckiem – 67,4 mln.
W 2020 r. na skutek pandemii koronawirusa rynek kolejowy stanął przed wieloma problemami. Znaczny odpływ pasażerów przełożył się na trudną sytuację ekonomiczną przewoźników, dla których wyzwaniem stało się utrzymanie konkurencyjności i oferty przewozowej. Niewiadomą pozostają przyszłe zachowania pasażerów. Trudno jest przewidzieć, kiedy i w jakim stopniu życie społeczno-gospodarcze powróci do stanu sprzed pandemii. Pomimo utrzymania oferty przewozowej, a nawet jej rozwoju, rynek nie jest w stanie zaprognozować, jaki procent dotychczasowych pasażerów pozostanie przy kolei, a jaki wybierze inne środki transportu - czytamy w raporcie.
Dane za lata 2010-2019 pokazują, że możliwość wyboru transportu kolejowego stawała się alternatywą dla coraz większej liczby osób. W 2020 r. po wprowadzeniu ograniczeń w przemieszczaniu się, odnotowano duże spadki w liczbie pasażerów.
Podlaskie. Szczegółowe dane
Liczba pasażerów odprawionych u wszystkich przewoźników wyniosła w 2010 r. w województwie podlaskim 2,7 mln osób. Następnie rokrocznie odnotowywano systematyczne spadki, aż do 1,5 mln w roku 2015. Rok później liczba zaczęła ponownie rosnąć - do 2,4 mln w 2019 r. Jednak przez pandemię liczba w roku 2020 spadła do 1,6 mln.
W Podlaskiem udział przewozów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych według liczby pasażerów przez dekadę utrzymywał się na zbliżonym poziomie. W roku 2010 regionalne i aglomeracyjne przejazdy stanowiły 67,9 proc., a dalekobieżne 32,1 proc. Rok później, odnotowano najniższy odsetek przewozów dalekobieżnych w Podlaskiem – 31,2 proc., wówczas regionalne i aglomeracyjne przejazdy stanowiły 68,8 proc. Udział przewozów regionalnych w roku 2020 osiągnął pułap 63,6 proc., natomiast dalekobieżne stanowiły 36,4 proc.
Ostatnim badanym obszarem była liczba pasażerów oraz ich udział w przewozach regionalnych i aglomeracyjnych. W roku 2010 liczba osób korzystających w województwie podlaskim z przewozów wyniosła 1,8 mln. Wówczas udział Polregio wynosił 99,1 proc. Następnie liczba pasażerów systematycznie malała, najmniejszy udział Polregio był 2016 r. - wyniósł 96,8 proc. Natomiast pozostały odsetek przewoźników stanowiły Koleje Mazowieckie oraz pozostali. Tego roku również było najmniej pasażerów, jedynie 900 tys. Potem liczba pasażerów zaczęła rosnąć - do 1,3 mln w roku 2019. Jednak w 2020 r. znów spadła do 1 mln.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl