Aktualności

Wróć

Podlaskie nie pali. Władze województwa promują zdrowy tryb życia

2023-07-05 15:19:39
W środę (5.07) zainaugurowano kampanię Podlaskie nie pali. Akcja opiera się na czterech filarach, które stanowią fundamenty działań: profilaktyka, integracja, motywacja oraz edukacja mieszkańców regionu w celu wspólnej walki z nałogiem nikotynowym.
Kamil Timoszuk / UMWP
Podlaskie nie pali to hasło, pod którym odbywa się szeroko zakrojona kampania zdrowotna mająca na celu promowanie zdrowego stylu życia. Akcja skupia się na rozpowszechnianiu postawy antynikotynowej oraz zwiększaniu świadomości mieszkańców Podlaskiego dotyczącej negatywnych skutków palenia papierosów.

Kampania opiera się na czterech filarach, które stanowią fundamenty działań: profilaktyka, integracja, motywacja oraz edukacja mieszkańców regionu w celu wspólnej walki z nałogiem nikotynowym.

Dane statystyczne wskazują, że w województwie podlaskim aż 23 proc. populacji stanowią osoby uzależnione od palenia. To niezwykle istotne, gdyż ilustruje skalę problemu związanego z tym nałogiem. Palenie tytoniu znacząco pogarsza jakość życia i prowadzi do różnorodnych schorzeń, dotykając układ oddechowy, krążenia, pokarmowy, moczowo-płciowy oraz nerwowy. Badania pokazują, że ponad 70 proc. palaczy wyraża chęć zerwania z nałogiem, niestety tylko 3 proc. z nich udaje się to osiągnąć.

W ramach kampanii promocyjnej został zorganizowany konkurs na projekt graficzny plakatu, który ma promować idee akcji. Komisja konkursowa wyłoniła najlepszą propozycję, której autorką jest Pola Augustynowicz, ilustratorka i projektantka graficzna, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Autorka plakatu podkreśla, że jej głównym celem było dotarcie przede wszystkim do młodych ludzi, którzy stanowią istotną grupę docelową kampanii.

- Bardzo bym chciała, aby hasło naszej kampanii Podlaskie nie pali zagościło w każdym zakątku naszego województwa. Pragnę, żeby to hasło było stylem i modą na życie – powiedziała Wiesława Burnos, członkini zarządu województwa podlaskiego.

Projekt graficzny ma za zadanie przyciągnąć uwagę i zainteresować młodzież, aby mogła z łatwością zidentyfikować się z przekazem antynikotynowym. Wizualne przekazy mogą odegrać kluczową rolę w przekazywaniu informacji oraz inspirowaniu do zmiany postaw i nawyków palaczy.

– Projektując plakat nie chciałam używać typowych symboli, wykorzystywanych w tego typu projektach. Starałam się skupić na aspektach symbolicznych, dlatego mamy tutaj Podlaskie, jest żubr, który zamiast papierosów, czyli mocnego akcentu trzyma delikatny kwiatek. Myślę, że jest to nietypowe zderzenie dwóch kontrastujących ze sobą symboli - poinformowała Pola Augustynowicz.

Powstały plakat to tylko początek szeroko zakrojonej akcji promocyjnej. W planach jest stworzenie strony internetowej, profile w social mediach, przygotowanie ulotek, koszulek oraz murale.

Kampania Podlaskie nie pali dąży do zmiany społecznej świadomości w zakresie palenia tytoniu oraz wspierania osób uzależnionych w procesie rezygnacji z nałogu. Poprzez różnorodne działania edukacyjne, motywacyjne i integracyjne, kampania ma na celu zbudowanie zdrowszego i wolnego od nałogu społeczeństwa, przyczyniając się do poprawy jakości życia mieszkańców województwa.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl