Aktualności

Wróć

Pod Białymstokiem powstanie węzeł drogowy w typie koniczyny. Jest już umowa

2021-05-19 16:05:05
Białostocki oddział Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na realizację kolejnego odcinka dziewiętnastki przy granicy stolicy Podlasia. Obejmie on węzeł Białystok Zachód, na którym połączą się dwie drogi ekspresowe.
GDDKiA
Trasa ekspresowa nr 19 pomiędzy Krynicami, a węzłem Białystok Zachód to łącznie 10,2 km drogi. W rejonie miejscowości Krynice, włączy się w istniejącą sześćdziesiątkę piątkę Ełk - Białystok. Od zachodu będzie omijać Białystok, by na funkcjonującej drodze ekspresowej S8 (na planowanym węźle Białystok Zachód) połączyć się z odcinkami S19 będącymi już w realizacji: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe, Białystok Południe - Ploski oraz Ploski - Haćki.

GDDKiA ocenia, że choć odcinek Krynice - Białystok Zachód nie jest długi, to bardzo ważny. Przede wszystkim z uwagi na węzeł, który zaprojektowano w typie WA, czyli tzw. pełnej koniczyny. Na nim połączą się dwie drogi ekspresowe – powstająca S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.

Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i zostanie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca - wylicza GDDKiA.

Prace nad inwestycją już może zaczynać konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP (partner). Najpierw wykonawca będzie miał nieco ponad rok na wykonanie projektu i uzyskanie zezwolenia na realizację. Roboty w terenie przewidziane są na lata 2022-2024.

Wybór tego wykonawcy nie był bezproblemowy. Jeden przetarg na to zadanie unieważniono. W drugim wpłynęło 9 ofert, jednak najtańszą, złożoną przez konsorcjum NDI i NDI SOPOT (na 403,07 mln zł) odrzucono z uwagi na niespełnienie wymagań w zakresie doświadczenia. Firmy odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej, która jednak przyznała racje GDDKiA. Po tym padł wybór na następną w kolejności ofertę, właśnie konsorcjum PORR - UNIBEP opiewającą na 405,6 mln zł.

Droga Białystok Zachód - Krynice to fragment szlaku Via Carpatia na terenie Polski wykorzystujący przebieg już oddanych, budowanych lub planowanych odcinków dróg ekspresowych S19, S16 i S61. Będzie liczył ponad 700 km długości. Obecnie gotowych jest ok. 75 km tej trasy.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl